Råden som räddar fritidshuset

En ispropp som spräckt rören under vintern eller sönderfrysta ledningar - när kylan nu släpper taget om Sverige kan många fritidshusägare mötas av obehagliga överraskningar.
– Åk ut snarast och titta till era hus om ni inte redan gjort det. Lämna inte huset kort efter att du har slagit på vatten och värme, utan stanna och övervaka vad som händer – då kan många läckage stoppas i tid, säger Bertil Jansson, skadereglerare för byggnadsskador på Länsförsäkringar Östgöta.

Det allra vanligaste felet fritidshusägare gör är att dra ner för mycket på värmen i fritidshuset under vintern och ha vatten kvar i ledningarna. Sönderfrysta rör orsakar enormt stora vattenskador eftersom vatten kan ha runnit i flera veckor eller månader.

– Genom att stänga av huvudkranen och ha tillräcklig med värme på skulle de här skadorna undvikas, säger Bertil Jansson. Vill man vara ett föredöme som husägare tappar man även ur befintligt vatten ur ledningarna.

Nu när vinterstängda fritidshus ska öppnas igen ska du tänka på att stanna kvar några timmar och vara på plats i huset efter att du slagit på vattnet.
– Stanna kvar i minst några timmar i fritidshuset om du inte stannar över helgen. Packa inte ur bilen eller gå bort till grannen och drick kaffe. Det kanske tar en stund innan det märks om allt inte står rätt till så gå runt i rummen och lyssna efter susningar – det kan vara ljudet av läckage i rören, säger Bertil.

Har du ett större läckage kommer du att märka det snabbt. Då kan du begränsa skadan genom att omgående stänga av vattnet och ringa rörmokare.  Har du gjort allt rätt inför vintern så har du haft tillräcklig värme på, minst 15 grader, och stängt av vattnet med huvudkranen.

– En luftvärmepump är en bra investering inför kommande vintrar. Den brukar betala av sig på fyra-fem år och du kan reglera värmen på distans. Blir det oväder med vind och minusgrader kan du höja värmen och på så sätt ge bättre skydd för vattenledningarna. Det kan vara ett bra alternativ att satsa på under sommaren i stället för en ny altan, tipsar Bertil.

Tips för den som ska öppna upp sitt vinterstängda fritidshus:

• Ha god tid på dig, var gärna på plats i huset några timmar efter att vattnet vridits på.
  • Sätt på eller höj värmen i huset – låt det vara minst 15 grader, det kan komma fler kalla nätter.
  • Börja med att försiktigt öppna huvudvattenkranen.
  • Lyssna efter susningar i rören– det kan vara tecken på läckage.
  • Kontrollera alla synliga vattenledningar så att det inte läcker.
  • Om det läcker – stäng av huvudkranen direkt – ring en rörmokare.

Kontakta gärna:

Bertil Jansson, skadereglerare Länsförsäkringar Östgöta, 0701-693603, bertil.jansson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, 0702-49 31 58, helena.lovgren@lfostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB