Räkna med fortsatt rekordlåga bolåneräntor

Efter Riksbankens besked om negativ reporäntan på -0,10 procent kan bolånetagare räkna med låga boräntor under en längre tid. Riksbanken räknar fortfarande med att den första höjningen kommer den andra delen av 2016 och höjningarna sedan kommer att ske i jämna små steg.

Även om det inte är någon brådska med att binda bör man inte vänta för länge eftersom de bundna räntorna börjar stiga tidigare än tremånaders bolåneränta, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar;

– De längre bundna räntorna ligger på en historisk låg nivå och det kan vara idé att låsa en del av lånet till den låga räntan. Skillnaderna mellan tremånaders bindningstid och längre bindningstider är liten. Och att blanda fler bindningstider ökar tryggheten för dem som har stora lån eller har små marginaler i ekonomin

– Idag när det är extremt låga räntor på sparpengar är det klokt att se över sitt sparkapital och eventuellt omplacera. Tänk på att få en lagom balans mellan räntesparande och sparande på börsen för att öka möjligheten till högre avkastning men inte heller ta för stora risker.

Fördelning i olika typer av sparande beroende på sparmål är viktigt idag inte minst när avdragsrätten för pensionssparande sannolikt försvinner vid årsskiftet. Ett besök hos en rådgivare kan därför vara till stor hjälp för många.

För mer information kontakta:

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 964 19 69

Pressjouren. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Vår vision är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 56 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 52 % av alla företag. Vi har 26 % av marknaden för privata livförsäkringar och 29 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 17 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 210 000. Antalet anställda är ca 320. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB. Vi har ett av landets starkaste varumärken och det enda inom den finansiella sektorn som konsumenterna placerar topp 15 på anseendebarometern.