Reflex kan vara skillnad mellan liv och död

Den mörka årstiden är här och risken för trafikolyckor ökar när man inte syns ordentligt i trafiken. Att bära en godkänd reflex är en billig livförsäkring.

Med en reflex blir du synlig redan på 125 meters avstånd – utan reflex på 25 meters avstånd. Den sträckan kan vara skillnaden mellan liv och död. De flesta olyckor med gående trafikanter som blir påkörda inträffar i mörker i tätbebyggda områden med tänd gatubelysning. Gatubelysningen räcker inte för att man ska synas.

– Utifrån vårt skadeförebyggande arbete sätter vi just nu fokus på vikten av att synas ordentligt när man rör sig i trafiken i vintermörkret. En reflex kan rädda liv, säger Helena Hellstén, ansvarig för skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta. Vi kommer nu den 26 oktober att göra en aktiv insats för trafiksäkerheten. Då kommer runt 200 av våra medarbetare att befinna sig på ett 100-tal platser runt om i Östergötland och förse östgötarna med reflexer. Totalt delar vi ut 30 000 reflexer, reflexvästar och ziplampor, under morgontrafikens mest intensiva timma mellan kl. 07:00 och 08:00.

Fakta om reflexer:

• Reflexer syns bäst om de sitter lågt och är i rörelse. Långt ner på ben och armar är en bra placering.
  • Hundar och hästar behöver också reflexer. Ett smart sätt för att göra din hund extra synlig är att sätta på en blinkande lampa på din hunds koppel.
  • Byt ut reflexerna regelbundet. Förmågan att reflektera försämras av smuts, repor och annat slitage. Du kan testa dina reflexer genom att hänga upp dem i ett mörkt rum och lysa på dem med ficklampa på fyra meters avstånd.
  • För att en reflex ska vara godkänd ska den vara SIS-märkt eller CE-märkt.

Tips när du ska cykla i skymning och mörker:

• Använd reflexväst och gärna reflexband på armar och ben som rör sig.
  • Reflexer på hjälmen har mycket stor effekt på hur dina rörelsemönster uppfattas av andra trafikanter
  • I mörker måste cykeln enligt lag ha ett lyse fram och bak samt reflex bak och fram. Reflexer ska finnas antingen på däck eller på ekrarna och synas från sidorna.

Läs mer på https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/forebygga-skador/reflex/

Helena Hellstén, projektledare Skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 228 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.