Så håller du nere kostnaderna under sportlovsveckan i fjällen

På sportlovet vill många vara i fjällen. Utgifterna är dock stora, och en vecka för en familj kan bli runt 25 – 30 000 kronor. Bostad kostar mest och de dyraste veckorna i fjällen är när barnen har skollov. Men det går att hålla i kostnaderna.

Exempel på kostnad för en vecka i svenska fjällen

Boende 5 500 – 12 500 kr
Liftkort 7 500 kr
Hyra alpinutrustning för hela familjen 3 000 kr
Skidskola för barnen 75 minuter 2 000 kr
Utelunch 2 500 kr
Övrig mat 2 500 kr
Totalt* 23 000 – 30 000 kr

*Räknat på en familj på två vuxna och barn 10 och 12 år. Resan till skidorten är inte medräknad.

Största prisskillnaden är boendet.

– Kostnaden för fjällsemestern kan lätt dra iväg och kosta mer än det var tänkt. Det är därför klokt att noga planera ekonomin innan resan och helst vara ute i god tid för att kunna hitta lämpligt boendet, säger Johan Brajovic, chef för kundservice bank på Länsförsäkringar Östgöta.

Bra att tänka på:

• Under sportlovet är det som dyrast att åka till de svenska skidorterna. Går det att välja en annan vecka kan tusenlappar sparas.
  • Boendet är den största kostnaden. Det är billigare om du väljer ett boende längre bort från backen.
  • Självhushållning håller matkostnaderna nere. Kör ni bil och har plats kan det löna sig att storhandla hemma innan ni reser.
  • Lunch i backen är dyrt. Ta med matlåda istället eller ät i stugan.
  • För de familjer som räknar med att åka max någon vecka per år blir det billigare att hyra utrustning än att köpa. Detsamma gäller om barnen är små och växer ut sina grejor snabbt.
  • Barnens ålder har stor betydelse för kostnaden. För yngre barn finns ofta olika rabatter för liftkort, utrustning och om man väljer att resa med exempelvis tåg.
  • Kontrollera eventuella rabatter som exempelvis vid tidig bokning eller om ni reser ”sista minuten”.
  • Köp begagnad utrustning eller låna av kompisar.
  • Lägg upp en sparplan till nästa år. Siktar ni på 30 000 kronor, behöver ni månadsspara 2 500 kronor under ett år.

Läs mer här:

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0702-49 31 58, e-post helena.lovgren@lfostgota.se

Johan Brajovic, chef för kundservice bank, Länsförsäkringar Östgöta, tel. 0702-58 11 68, johan.brajovic@lfostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.