Så har Östergötland drabbats av stöldbrotten

Rapporten utgår från Länsförsäkringars egen statistik och visar antalet olika stöldbrott under perioden 2014 till 2020 i både Östergötland och på riksnivå.

– Vi har ställt samman länsförsäkringsbolagens antal stölder och kostnader för dessa och kan konstatera att det är många stölder som är kostsamma för individen, samhället och försäkringsbolagen. Dessutom vet vi att stölder och inbrott skapar otrygghet och ett personligt lidande för den som drabbas, säger Helena Hellsten, ansvarig skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta.

I Brottsförebyggande rådets (BRÅ:s) nationella trygghetsundersökningen 2020 säger nästan en tredjedel att de oroar sig för att utsättas för inbrott eller stöld. I samma undersökning uppger 14,6 procent av hushållen att de under 2019 utsatts för egendomsbrott (inbrott, stöld av eller ur bil eller cykelstöld). Det innebär att över 650 000 personer drabbats av brottslighet under ett år.

Hos Länsförsäkringar Östgöta visar statistiken av anmälda skador att drygt 7 800 inbrott har skett under perioden från år 2014 till och med år 2020. Antalet per år har legat relativt jämt och högt på i genomsnitt 1 120 anmälda inbrott per år.

- De flesta inbrott sker när hemmet lämnas för att de boende reser bort över natten. Många inbrott i villa sker från baksidan av huset. Det beror ofta på att låsen på altandörrar har ett sämre inbrottsskydd och att det helt enkelt är lättare för tjuven att ta sig osedd in i huset den vägen, säger Helena Hellsten.

Men det finns en rad enkla åtgärder som kan avskräcka tjuven. Till exempel att hjälpas åt grannar emellan och få det att verka som att någon är hemma. - Genom att be grannen parkera på uppfarten, hänga lite tvätt på en torkvinda, vattna och tömma brevlådan kan inbrottstjuvar avskräckas, säger Helena Hellsten.

Nationellt har Larmtjänst AB bedömt att upp till 50 procent av alla inbrott och upp till 90 procent av alla stölder av bilar och båtar utförs av internationella brottsnätverk.

- När nu reserestriktioner lättar ser vi en risk för att fler internationella stöldligor kommer tillbaka till Sverige och begår inbrott och stölder, vilket gör att vi vill uppmana östgötarna till att vara observanta och tänka förebyggande, säger Helena Hellsten. Hon uppmanar även allmänheten att tipsa polisen om bilar eller besökare i bostadsområden uppträder misstänkt.

Våra tips på vad du kan göra för att inte drabbas av inbrott:

• Samverka med dina grannar
  • Se till att någon tömmer din brevlåda och skaffa din digitala brevlåda på www.skatteverket.se
  • Sätt in timers till några lampor inomhus och rörelsestyrd belysning utomhus
  • DNA-märk stöldbegärliga saker, så blir de mindre intressanta för en tjuv att stjäla - sätt etiketter på brevlåda/dörr om att du har märkt dina saker.
  • Säkerställ att du har ordentliga lås, även på förråd och garage.

Läs mer i Länsförsäkringars rapport om stöldbrotten i Sverige: Länsförsäkringars rapport

* Larmtjänst AB är en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall.

För ytterligare information kontakta:

Helena Hellstén, ansvarig skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@LFostgota.se

Anna Runesson, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0703-03 74 62, e-post: anna.runesson@LFotsgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Snabbfakta

Varje år förs stulna bilar, båtar och lösöre för minst 1,5 miljard ut ur Sverige enligt en bedömning från Larmtjänst AB*. Stöldgodset fortsätter till största delen utomlands men en hel del säljs även vidare i Sverige. Nu kan vi presentera en rapport över stöldbrotten i Östergötland. Nationellt har Larmtjänst AB bedömt att upp till 50 procent av alla inbrott och upp till 90 procent av alla stölder av bilar och båtar utförs av internationella brottsnätverk.

När nu reserestriktioner lättar ser vi en risk för att fler internationella stöldligor kommer tillbaka till Sverige och begår inbrott och stölder, vilket gör att vi vill uppmana östgötarna till att vara observanta och tänka förebyggande.
Helena Hellsten, ansvarig skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta