Så skyddar du dig mot inbrott under semestern

Den sköna sommarledigheten är här och många åker iväg utomlands eller till nära och kära. Enligt statistik från BRÅ så har tyvärr bostadsinbrotten ökat med tre procent under 2017, jämfört med föregående år. Tyvärr sker många av dessa under sommaren, även om de mörka höst- och vintermånaderna toppar statistiken. Men det finns några enkla saker du kan tänka på för att försvåra för tjuven och minska risken för inbrott.

Grannsamverkan mest effektivt

Den metod som hittills visat sig vara allra mest effektiv för att motverka inbrott är Grannsamverkan.

– Det handlar mycket om att man hjälps åt och är uppmärksam på vad som händer i ens bostadsområde. Och att man håller extra koll åt de grannar som är bortresta, berättar Helena Hellstén, ansvarig för skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta.

Tala inte om att du är bortrest

En viktig del i att motverka inbrott är att få det att se ut som att du alltid är hemma, även när du är bortrest. Du kan till exempel be en granne klippa gräset, vattna och ta in posten, ha lampor som tänds automatiskt. Men det gäller också att motstå frestelsen att dela med dig av härliga semesterbilder när du är iväg.

– Tala inte om att ”nu åker vi till USA i tre veckor” på Facebook. Om du inte har ett skyddat konto med väldigt få följare som du känner väl, är det mycket bättre att lägga ut bilderna när du kommer hem istället, säger Helena Hellstén. Tyvärr händer det allt för ofta att påhälsning sker i de hus där man har lagt ut på sociala medier att man är iväg.

Fota och DNA-märk ditt hem

Ett annat gott råd är att dokumentera allt du har i ditt hem genom att fotografera eller filma. Efter ett eventuellt inbrott kan du då lättare uppge till polisen vad som fanns i ditt hem. Se också till att DNA-märka dina mest värdefulla saker. DNA- märkningen syns inte för blotta ögat och är nästintill omöjlig att få bort, men koden gör det enklare för polisen att spåra stöldgodset.

– Precis som med larm är det viktigt att man också sätter upp dekaler om att man har stöldskyddat sina saker, avslutar Helena Hellstén.

Läs mer på https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/forebygga-skador/inbrott-och-stold/

Helena Hellstén, ansvarig Skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB

Snabbfakta

Den sköna sommarledigheten är här och många åker iväg utomlands eller till nära och kära. Enligt statistik från BRÅ så har tyvärr bostadsinbrotten ökat med tre procent under 2017, jämfört med föregående år. Tyvärr sker många av dessa under sommaren, även om de mörka höst- och vintermånaderna toppar statistiken. Men det finns några enkla saker du kan tänka på för att försvåra för tjuven och minska risken för inbrott.

Helena Hellstén, ansvarig för skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta