Så undviker du att få din båtmotor stulen

Så här i början av båtsäsongen ökar antalet polisanmälningar av båtmotorstölder. De tre senaste åren har stölder av båtmotorer i snitt kostat Länsförsäkringar Östgöta över 3 miljoner kronor per år. Men det finns mycket du kan göra som båtägare för att undvika stöld – ta del av råden som kan stoppa tjuven här.

Förra året minskade antalet stölder av båtmotorer hos det lokalt kundägda Länsförsäkringar Östgöta. Kostnaden var ändå hög och låg på strax under 3 miljoner kronor. 2016 var det år då bolagets kostnader var som högst. Då stals 63 båtmotorer till en kostnad av drygt 3,8 miljoner.

Gemensamt för stölderna är att de är välorganiserade.

– De flesta stölder sker under förvaringsperioden när båten är på land. Många upptäcker inte förlusten förrän på våren när det är dags för sjösättning, säger Helena Hellstén, ansvarig för skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta.

Men det finns sätt att minska risken för stöld. Mest effektivt är att införa båtsamverkan på båtklubbar där man ser till varandras båtar och är uppmärksam på vilka som rör sig i området. Lär känna din närmaste båtgranne och be om hjälp om du lämnar båten en längre tid, till exempel med att hålla båten ren från fågelspill, att fälla ner eller öppna kapellet eller att ösa båten regelbundet.

– Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern säger Helena Hellstén.

Tips för att undvika stölder:

• Starta Båtsamverkan. Det är viktigt att ha tillsyn på bryggor, marinor och hamnar under alla årstider.
  • Om du inte har möjlighet till mer organiserad samverkan, lär känna dina närmaste båtgrannar och hjälp varandra att titta till era båtar.
  • Sitter båtmotorn kvar på båten, se till att den är fastlåst med godkänt certifierat lås av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF).
  • Båt, motor och utrustning bör märkas med mikropunktsmärkning med DNA (det finns flera märken på marknaden).
  • Montera godkänd spårsändare på din utombordsmotor. Kolla med ditt försäkringsbolag vilka spårsändare de godkänner.
  • Förvara gärna din båtmotor inlåst under vintern. Kolla med ditt försäkringbolag vad som gäller för din båt under vinterförvaringen.
  • Lämna inget kvar i båten utan töm den på stöldbegärlig utrustning.
  • Larmtjänst har upprättat ett båtstöldsregister där du som båtägare kan fylla i ett båtkort med information om din båt som hjälper polisen och oss att spåra/ersätta en stöld. Fotografera gärna. www.larmtjanst.se

Helena Hellstén, ansvarig Skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Snabbfakta