Så undviker du cykelstöld

Våren är här och cykelsäsongen har tagit fart. Ett annat inte lika härligt vårtecken är att det börjar stjälas många cyklar. Hos Länsförsäkringar Östgöta har kostnaderna för cykelstölder i Östergötland ökat för sjätte året i rad. 2016 uppgick kostnaderna till 5 miljoner och 2017 hamnade siffran på cirka 5,2 miljoner.

Antalet rapporterade cykelstölder hos Länsförsäkringar Östgöta minskade dock något under föregående år, från 1735 stycken 2016 till 1675 stycken 2017.

– Minskningen i antalet cykelstölder kan vara en följd av gemensamma skadeförebyggande insatser tillsammans med kommuner och andra aktörer, säger Helena Hellstén, ansvarig för skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta. Vi kan också se en tendens till att fler personer köper dyrare cyklar idag, i synnerhet elcyklar, vilket kan påverka den högre skadekostnaden.

Råden till cykelägarna är enkla – skaffa ett godkänt lås, fotografera av cykeln och, viktigast av allt, skriv av cykelns ramnummer så att det finns till hands vid en eventuell cykelstöld.

Den som trots allt råkar ut för en cykelstöld ska först och främst göra en polisanmälan. Det är ett krav från försäkringsbolaget och det ökar dessutom chansen att få tillbaka cykeln. Detta gör det även svårt för en cykeltjuv att sälja cykeln vidare.

Så skyddar du din cykel från stöld:

• Märk din cykel - fotografera cykelns ramnummer och hela cykeln
  • Lås även fast cykeln i cykelstället.
  • Ställ gärna cykeln inomhus när du inte använder den.
  • Om du parkerar cykeln centralt, ställ cykeln på en uppmärkt plats för cykelparkering.
  • Använd ett SSF-certifierat lås.
  • Köp inte en misstänkt billig cykel
  • Polisanmäl alltid, antingen via polisens webbplats eller via telefon. Lämna så många uppgifter du kan för att cykeln ska hittas fortare, till exempel märke, modell, färg, ramnummer, annan märkning, skador och speciell utrustning.

Bakgrund
Länsförsäkringar Östgöta har, i samarbete med flera andra aktörer i regionen, tagit krafttag för att minska antalet cykelstölder. Arbetet sker tillsammans med Polisen, Linköpings kommun och Motala kommun, Region Östergötland, Stångåstaden, Studentbostäder, Bostadsstiftelsen Platen, Sankt Kors, Lejonfastigheter, Willhem och Victoria Park samt flera lokala cykelhandlare. Arbetet går ut på att ge både allmänheten och de egna kunderna bra tips och idéer kring hur de själva kan skydda sig mot cykelstölder och förebygga att stulna cyklar säljs vidare.

Helena Hellstén, projektledare Skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-30 93 79, e-post: helena.hellsten@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB

Snabbfakta