Satsning på schysst spel ger resultat

Satsningen Respekt i Fotboll har resulterat i ett betydligt bättre klimat på och runt fotbollsplanerna. Det är Östergötlands Fotbollförbund, i samarbete med Länsförsäkringar Östgöta och Sisu Idrottsutbildarna, som driver arbetet ute bland föreningar i länet. Enligt statistik från ÖFF har antalet grova förseelser minskat från 245 till 142 per säsong under perioden 2011 till 2015.

Våld, provokationer och hårda ord har blivit allt vanligare i samhället. Inte minst märks det på våra fotbollsplaner där antalet röda kort beroende på dåligt uppförande länge visat en ökande trend. Sedan fyra år tillbaka arbetar Östergötlands Fotbollförbund (ÖFF) med Respekt i Fotboll för etik och moralfrågor på och omkring fotbollsarenor. Satsningen ska också ses som ett bidrag till att skapa ett människovänligare samhälle.

Och statistiken visar på att arbetet med Respekt i Fotboll ger resultat.

– Antalet grova förseelser på planen har minskat avsevärt och många ledare vittnar om ett vänligare klimat kring matcherna, berättar, säger Anders Bengtsson, RIF-ansvarig på Östergötlands Fotbollförbund.

Länsförsäkringar Östgöta har sedan starten varit en viktig samarbetspartner och fortsätter sitt engagemang under 2016.

– Respekt i Fotboll är ett led i vårt samhällsengagemang, där vi jobbar förebyggande på olika sätt. Via fotbollen lär vi fotbollsengagerade på alla nivåer vikten och värdet av att vi tar ansvar och respekterar varandra. Det är mycket positivt att projektet har gjort stor skillnad, säger Pia Carlgren, kommunikations- och utvecklingschef på Länsförsäkringar Östgöta

Kopplat till Respekt i Fotboll delar Länsförsäkringar Östgöta i år även ut priset "Årets domare" som går till Tobias Wärn. Prisutdelningen sker den 27 juni i samband med matchen Linköpings FC - Kopparbergs/Göteborg FC på Linköping Arena.

Läs mer om Respekt i fotboll

Pia Carlgren, kommunikationschef, Länsförsäkringar Östgöta, telefon: 0701-43 67 47, e-post: pia.carlgren@lfostgota.se

Anders Bengtson, ordförande i arbetsgruppen för RIF, telefon: 072-246 28 70, e-post:

anders.bengtson@motala.se

Thomas Kölnäs, kanslichef, ÖFF, telefon: 010-476 50 60, e-post: thomas.kolnas@osterg.rf.se

Fakta om Länsförsäkringar Östgöta
Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.