Se över att försäkringen täcker dina solceller

Intresset för att installera solceller ökar stadigt. Enligt Energimyndighetens korttidsprognos kommer antalet anläggningar i Sverige att fyrdubblas under perioden 2020 - 2024. Östergötland är inget undantag och allt fler kontaktar Länsförsäkringar Östgöta för att ta reda på vilket försäkringsskydd som gäller för solcellsanläggningar.

- När du placerar solceller på ditt tak är det viktigt att installationen utförs rätt och att du har en gällande försäkring som omfattar installationen. Din villahemförsäkring omfattar installationen om du äger solcellerna, säger Bertil Jansson, naturskadesamordnare på Länsförsäkringar Östgöta. Men det gäller att se över försäkringsskyddet om solcellerna har andra placeringar eller ägarskap.

Om solcellerna är placerade på tak till garage eller ladugård måste själva byggnaden vara försäkrad. Solpaneler bör inte monteras på en byggnad med stomme, vägg eller takbeklädnad som förväntas ha kortare livslängd än solpanelerna. Om man istället väljer att sätta solcellerna på stativ på marken måste en separat försäkring tecknas.

- Vi är positiva till att våra kunder installerar solceller eftersom det finns flera fördelar, framför allt insatsen för miljön men också tryggheten att själv kunna parera högre elpriser. Jag vill gärna understryka vikten av att följa regelverket runt en installation. Vi svarar gärna på frågor eller hjälper kunden att säkerhetsställa att anläggningen omfattas av försäkringen.

Läs mer: https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/forsakring/forebygga-skador/brander/elbrander/solceller/

För mer information, kontakta gärna:

Bertil Jansson, naturskadesamordnare Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 013-29 04 96
Marie Lorentzon, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 070-167 84 80