Skatteåterbäringen är här för dig som har e-deklarerat – så använder du pengarna rätt

Nu i veckan betalar Skatteverket ut eventuell skatteåterbäring till den som har e-deklarerat och uppgett ett kontonummer. Vår privatekonomiska rådgivare Cecilia Petzén ger dig några tips om hur du kan använda skatteåterbäringen.

Har du deklarerat elektroniskt, anmält kontonummer till Skatteverket och vet att du ska få skatteåterbäring? Då har pengarna satts in på ditt konto nu i veckan, närmare bestämt 7-9 juni. Har du deklarerat på papper eller inte anmält konto får du pengarna i augusti eller september.

Belopp under 100 kronor står kvar på ditt skattekonto och betalas inte ut. Har du inte uppgett ett kontonummer måste beloppet överstiga 2 000 kronor för att automatiskt utbetalas på utbetalningsavi. Belopp under 2000 kronor måste du begära att få utbetalt.

Pengarna är ofta välkomna till semestern men om det är större belopp är det klokt att spara undan en del.

Så här kan du tänka:

• Betala av dyra smålån i första hand.
  • Välj sparform beroende på hur länge du tänker spara pengarna och vilken risk du vill ha.
  • Sparkonto lämpar sig för sparande på kort sikt som exempelvis till nästa års semester, julen eller buffert för oförutsedda utgifter.
  • Välj fonder för pengar som du sparar på flera års sikt. Tänk på riskspridning över fler geografiska områden och se till att få lämplig balans mellan räntor och aktier.
  • De flesta behöver spara extra till pensionen. Nu när avdragsrätten för pensionssparande har slopats för de flesta är investeringssparkonto, ISK eller kapitalförsäkring bra alternativ.
  • Det finns nya funktioner i många mobilappar som gör det möjligt att sätta personliga sparmål.

För mer information kontakta:

Cecilia Petzén, placeringsrådgivare Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0701-48 88 66, e-post cecilia.petzen@lfostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, telefon 0702-49 31 58, e-post helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.