Stölder av båtmotorer har ökat

Så här i början av båtsäsongen ökar antalet polisanmälningar om stölder av båtar och båtmotorer. Just stölder av båtmotorer har nationellt sett minskat något de senaste åren, men hos Länsförsäkringar Östgöta såg man under föregående år en kraftig ökning i länet. Polisanmälan av stölderna ökar vid början och slutet av båtsäsongen och de flesta som drabbas har båten ståendes långt från sitt permanenta boende.

Kostnaden för stölder av båtmotorer var som högst 2012 då 49 motorer stals till en kostnad av drygt 3 miljoner hos Länsförsäkringar Östgöta. Båtmotorstölderna minskade sedan under några år för att under förra året, 2015, åter vara uppe i 48 motorer med en skadekostnad på strax över 2 miljoner. Stölderna är välorganiserade då det ofta är professionella ligor som stjäl motorerna.

– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning. För några veckor sedan blev flera båtmotorer stulna hos en av våra samarbetspartners. De senaste fem åren har stölderna av båtmotorer varit störst och näst efter det stjäls sådant som tillhör motorn, till exempel elektronik och dyrbara instrument, säger Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta.

Men det finns sätt att undvika stölderna. Mest effektivt är att införa båtsamverkan på båtklubbar där man ser till varandras båtar och är uppmärksam på vilka som rör sig i området. Lär känna din närmaste båtgranne och be om hjälp om du lämnar båten en längre tid, till exempel med att hålla båten ren från fågelspill, att fälla ner eller öppna kapellet eller att ösa båten regelbundet. Båtsamverkan startade 2013 som ett projekt mellan försäkringsbranschen, larmtjänst och polisen i Västra Sverige där båtmotorstölderna visade sig vara störst.

– Det blev framgångsrikt och båtmotorstölderna minskade där det fanns samverkan. Idag finns etablerad båtsamverkan i Västra Götaland, Halland och i Gävleborg och är under uppstart i fler delar av landet, säger Patrick Petersson.

Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern.

Undvik stölder:

• Lär känna dina båtgrannar och hjälp varandra att titta till era båtar
  • Inför båtsamverkan på din båtklubb.  Läs mer på larmtjanst.se
  • Montera spårningsutrustning eller startspärr.
  • Lås fast motorbåten.
  • Lås in utombordsmotorn under vintern.
  • Märk motorn med mikropunkter, fotografera både båten och motorn och skriv upp motor- och skrovnummer
  • Förebygg stöld genom att ladda ned en av de mobilappar för båtsamverkan som finns på marknaden.

Antal anmälda stölder av båtmotorer till Länsförsäkringar Östgöta år 2011-2015:

Skadeår Antal Kostnad
2011 38 1 656 020
2012 49 3 103 364
2013 34 1 358 941
2014 25 1 069 085
2015 48 2 195 000

För mer information kontakta:

Patrick Petersson, skadechef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0706-26 42 81, e-post: patrick.petersson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.