Stor del av lönen ska täcka boendekostnaden i Linköping

Med stigande priser blir det allt tuffare att ta klivet in på bostadsmarknaden. I alla fall om man vill nå upp till en rimligt hög boendekostnad i förhållande till den disponibla inkomsten. För att klara det krävs ett månadssparande på 6 500 kronor under fem år om man bor i Linköping. Det är analysföretaget Evidens som på Länsförsäkringars uppdrag har granskat möjligheterna att ta sig in på bostadsmarknaden.

En måttstock är hur det ser ut för grupper som redan är inne på bostadsmarknaden. Enligt SCB har en ensamboende i bostadsrätt i snitt en boendekostnad på cirka 25 procent av sin inkomst efter skatt, den så kallade disponibla inkomsten. För motsvarande grupp i hyresrätt är boendekostnaden cirka 35 procent. Men tröskeln för att ta sig in på bostadsmarknaden är hög.

Köparna måste ha ett stort eget kapital till kontantinsats för att klara av den maximala lånegränsen på 85 procent, men också för att kunna leva upp till de amorteringsregler som gäller. Få unga vuxna klarar av ett så omfattande sparande på flera tusenlappar per månad, utan hjälp av föräldrar eller andra släktingar. Det blir väldigt viktigt att börja spara i tid till barnen för att underlätta inträdet på bostadsmarknaden och ge dem en rimlig boendekostnad.

-Unga behöver hjälp i dag, mer än vad tidigare generationer har behövt, säger Worod Sayeler, privatrådgivare på banken hos Länsförsäkringar Östgöta och fortsätter; Vill man som förälder eller släkting hjälpa till med kontantinsatsen för en bostad till barnen så finns det några olika alternativ. Många äldre bor idag i stora hus eller lägenheter och ett sätt kan vara att själv skifta ned i storlek och på så vis få loss kapital som kan gå till bostad för barnen. Ett förskott på arvet kan också vara en lösning som öppnar upp möjligheten för bostadsköp för unga idag.

Evidens beräkningar visar att en person som vill köpa en enrummare ofta måste ha samlat ihop till en kontantinsats på uppemot en halv miljon kronor eller mer för att boendekostnaden sedan ska bli cirka 35 procent av nettoinkomsten. En etta i Linköping kräver i genomsnitt 429 000 kronor i kontantinsats, vilket då innebär ett sparande på 6 500 kronor i månaden under fem år för att nå upp till den summan. Evidens räknar med 3 procents årlig avkastning på sparandet. Den som vill förlänga spartiden till tio år måste spara 3 100 kronor per månad för att nå målet.

Vad kan göras för att underlätta för förstagångsköpare?

Föräldrars tidiga sparande till barnen är ofta till stor hjälp.

- Många unga förstagångsköpare jag träffar har tack vare föräldrars eller andra släktingars månadssparande i fonder sedan ung ålder nu nått en ganska hög nivå, vilket öppnar upp för möjligheten till bostadsköp. Jag har även förhoppningar på den utredning som regeringen har tillsatt för att underlätta bostadsköp för förstagångsköpare. Där har till exempel startlån nämnts som en lösning. Även subventionerat sparande och flexibilitet i amorteringskravet är bra alternativ som kan hjälpa till att sänka trösklarna, avslutar Worod Sayeler.

Källa: Evidens, Länsförsäkringar

Worod Sayeler

Privatrådgivare, Länsförsäkringar Östgöta
013-29 02 15,
worod.sayeler@LFostgota.se

Anna Runesson
Pressansvarig, Länsförsäkringar Östgöta
anna.runesson@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.