Stora skaderisker efter regn och skyfall

Det har fallit stora mängder regn under natten och nederbörden väntas fortsätta hela söndagen, enligt SMHI. Det innebär att risken för översvämningar är stor och det kan leda till omfattande skador på bland annat fastigheter och vägar.

- För att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt har vi aktiverat beredskapsorganisationen på söndagsmorgonen, säger Katarina Leander, chef för Skador på Länsförsäkringar Östgöta. Vi vet att många av våra kunder kommer att bli drabbade av det ihållande regnet i form av översvämningar i källare och andra utrymmen. Ju snabbare vi kan agera för att hjälpa till, desto mindre blir förhoppningsvis skadan.

Hur ska man agera om man märker att källaren hotas av översvämning?

- Tänk på att bryta strömmen till källaren och ta bort alla fuktkänsliga saker som finns där. Sedan gäller det att försöka få bort vattnet så fort som möjligt genom att pumpa eller ösa. Dessutom finns uppdaterad information på hemsidan för alla som riskerar att bli skadedrabbade av det intensiva regnvädret.

- Alla våra kunder som är drabbade av skador till följd av översvämning är självklart välkomna att kontakta oss och gärna i första hand med skadeanmälan via vår webbplats. Jag vill också påminna om att dokumentera skadorna med bilder.

Katarina Leander, chef Skador, Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 013-29 05 63
Marie Lorentzon, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 070-167 84 80