Sveriges största Brandövning – hela Östergötland brandövar!

Statistik visar att 8 av 10 av alla bränder där människor skadas eller dör sker i hemmet. Ändå har 84 % av östgötarna aldrig genomfört en brandövning hemma. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar Östgöta har gjort. Bolaget tar nu därför initiativ till Sveriges största Brandövning, ett arrangemang som sker i samarbete med räddningstjänsterna och Brandskyddsföreningen i Östergötland.

Brand är vid sidan av vatten den mest kostsamma skadegruppen hos Länsförsäkringar Östgötas kunder. Under 2015 kostade bränderna bolaget hela 115 miljoner kronor. Så om fler bränder kan förebyggas, finns det stora värden att spara. Med inspiration från initiativ som ”Earth hour”, då människor runt om i världen släcker ljuset hemma för att manifestera sitt engagemang i klimat- och miljöfrågan, växte tankarna på en konkret, skadeförebyggande aktivitet som bokstavligen ska få östgötarna att ”gå man ur huse”.

– Att upptäcka en brand tidigt kan vara en skillnad på liv och död. Många bränder sker nattetid när vi ligger och sover. Att ha brandvarnare på plats i hemmen är helt avgörande och kan rädda människoliv, säger Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta.

Initiativet som Länsförsäkringar Östgöta har döpt till ”Sveriges största Brandövning” genomförs tillsammans med räddningstjänsterna och Brandskyddsföreningen i Östergötland. Målet är att få så många östgötar som möjligt att genomföra en brandövning någon gång under vecka 42, den 17-23 oktober 2016. Målgruppen för aktiviteten är såväl privatpersoner som förskolor, skolor och företag.

– Brandövningen går ut på att förbereda sig och att agera rätt – om en brand skulle uppstå. Som lokalt kundägt bolag vill vi självklart minska skadekostnaderna för våra kunder. Samtidigt bidrar en sådan här aktivitet till ökad trygghet för östgötarna i allmänhet. Bara de tre senaste åren har 15 människor omkommit i Östergötland till följd av brand, avslutar Patrick Petersson.

Länsförsäkringar Östgöta utmanar hela Östergötland att delta i Sveriges största Brandövning den 17–23 oktober 2016.

Mer information och anmälan på www.sverigesstorstabrandovning.se

För ytterligare information kontakta gärna:

Patrick Petersson, skadechef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0706-26 42 81, e-post: patrick.petersson@LFostgota.se

Helena Lövgren, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0702-49 31 58, e-post: helena.lovgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.