Tjäna tusenlappar på jämställd föräldraledighet

Det lönar sig att dela lika på föräldraledigheten. En av våra typfamiljer i Östergötland tjänar exempelvis över 1 500 kronor i månaden på att mamma och pappa är hemma sex månader var. Anledningen är tillägget av föräldralön som de som arbetar på arbetsplatser med kollektivavtal får. Men det här är långt ifrån vad föräldrar gör. För idag tas tre av fyra föräldradagar ut av mammorna.  I Östergötland är föräldrarna i Ydre sämst på att dela lika, här tar mammorna 76 procent av föräldradagarna medan föräldrarna i Linköping delar 68/32 på dagarna.

I vår undersökning anger var fjärde att man anser att det är mamman som ska vara hemma mest. En tredjedel anser att föräldrarna bör dela lika på föräldraledigheten – men så blir det alltså oftast inte. I snitt är det idag endast 19 procent av föräldrarna som delar lika på föräldraledigheten.

- Min upplevelse är att många par utgår från sina inkomster när de ska dela upp föräldraledigheten, säger Worod Sayeler, privatrådgivare hos Länsförsäkringar Östgöta. Men här gäller det att tänka ett steg längre. Det vill säga hur uppdelningen påverkar ekonomin framåt. Eftersom kvinnor ofta har lägre inkomst är de också föräldralediga längst. Det påverkar den framtida karriären, löneutvecklingen och även pensionen. Att dela på föräldraledigheten kan alltså ha fördelar ur flera aspekter.

Vi har räknat på tre typfamiljer. I ena exemplet delade de lika på ett år, i det andra tog pappan ut två månader. Siffran i den tredje kolumnen visar vad familjen tjänar per månad på att dela lika på föräldraledigheten när man räknar med föräldralönen.

Lön mamma: 35 000 kr
Lön pappa: 65 000 kr

Pappa: 2 månader
Mamma: 10 månader
Pappa: 6 månaderMamma: 6 månader Skillnad kr/mer i mån
791 728 kr 811 486 kr + 1 646

Lön mamma: 25 000 kr
Lön pappa: 47 000 kr

Pappa: 2 månaderMamma: 10 månader Pappa: 6 månaderMamma: 6 månader Skillnad kr/mer i mån
618 515 kr 631 650 kr + 1 094

Lön mamma: 52 000 kr
Lön pappa: 85 000 kr

1 000 606 kr 1 043 048 kr + 3 537

Föräldralön gör det ekonomiskt att dela lika

Om du arbetar hos en arbetsgivare som har kollektivavtal har du rätt till föräldralön. Föräldralönen är en extra lön från arbetsgivaren utöver den ersättning som Försäkringskassan betalar i form av föräldrapenning. Hur mycket föräldralön du kan få beror bland annat på vilket kollektivavtal du omfattas av och hur länge du har varit anställd.

De flesta omfattas av kollektivavtal som ger föräldralön vid föräldraledighet som motsvarar cirka 10% av lönen under lönetaket samt cirka 90 % av hela lönen över lönetaket. Hur länge du har rätt till föräldralön varierar, oftast från 3 månader upp till ett år. Hör med din arbetsgivare om vilka regler som gäller för föräldralön på din arbetsplats.

Underlaget i siffror

23 %
anser att det är naturligt att mamman är hemma mest. 11 % anser att den som tjänar minst ska vara hemma mest. 34 % anser att föräldrarna bör dela lika. 12 % har aldrig pratat om vem som ska vara hemma.

Om undersökningen

Novus genomförde under december intervjuer med 1 024 föräldrar med barn under 18 år.

Fördelning antal nettodagar av föräldrapenning per kommun:

ÖSTERGÖTLAND

Kommun Mammor (%) Pappor (%)
Ydre 76 24
Valdemarsvik 74 26
Åtvidaberg 73 27
Motala 73 27
Vadstena 73 27
Boxholm 72 28
Finspång 72 28
Norrköping 72 28
Kinda 71 29
Mjölby 71 29
Söderköping 69 31
Ödeshög 68 32
Linköping 68 32

För ytterligare information kontakta:
Worod Sayer, privatrådgivare Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 011-29 02 15
Marie Lorentzon, pressansvarig. Tel. 070-167 84 80

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.