Trygghet för kunder som hjälper flyktingar från Ukraina

Länsförsäkringar Östgöta tar inte ut någon extra avgift för hemförsäkringen om bostaden lånas ut tillfälligt. Det innebär att kunder som erbjuder bostad till flyktingar från Ukraina i sitt hem har ett försäkringsskydd för samtliga boende.

- Vi befinner oss i en akut flyktingsituation och vi måste göra allt vi kan för att hjälpa till, säger Patrick Petersson, försäkringschef, Länsförsäkringar Östgöta. De kunder som vill och kan öppna sitt hem för flyktingar, kan känna sig trygga med att hemförsäkringen skyddar samtliga boende lika mycket.

På samma sätt gäller fritidshusförsäkringen enligt samma regler som när du själv bor där om huset lånas ut till flyktingar.

- Vi på Länsförsäkringar Östgöta har inte genomfört några ändringar i försäkringsvillkoren på grund av kriget i Ukraina. Men vi vill göra det tydligt för våra kunder vad som gäller eftersom vi får en del frågor från kunder som står redo att hjälpa de ukrainska flyktingarna som kommer till Sverige.

Såväl fritidshusförsäkringen som hemförsäkringen gäller kostnadsfritt för inneboende flyktingar oavsett om ägaren bor kvar själv eller lånar ut sitt boende till flyktingar.

- Som kund är det viktigt att kontakta oss om det blir aktuellt att ta emot flyktingar i sitt hem eller låna ut sin bostad, säger Patrick Petersson. Vi vill säkerställa att det inte uppstår några oklarheter och kunna svara på eventuella frågor.

Patrick Petersson, försäkringschef Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 013-29 05 87
Marie Lorentzon, pressansvarig. Tel. 070-167 84 80