Uppmärksamma cykelköpare kan förhindra stölder

Ju svårare det är att sälja stulna cyklar desto mindre attraktivt blir det att stjäla cyklar. En enkel ekvation där alla som är spekulanter på begagnade cyklar kan bidra till att minska stölderna. Helt enkelt genom att vara extra noggrann vid köpet.

- Det är bra att vara uppmärksam på om en begagnad cykel är anmärkningsvärt billig, säger Helena Hellsten, ansvarig för skadeförebygg, Länsförsäkringar Östgöta. Ett väldigt lågt pris i förhållande till cykelns skick kan vara ett varningstecken. Ta reda på vad cykeln kostade som ny och be gärna om att få se inköpskvitto.

Vid jämförelse med 2012 har den totala skadeersättningen för stulna cyklar nästan fördubblats sett över hela Sverige (Källa: Svensk Försäkring). Sannolikt beror ökningen på att cyklarnas värde ökat; särskilt genom elcykelns intåg på marknaden.

- Till och med juli i år ligger antalet anmälda cykelstölder för vanliga cyklar på ungefär samma nivå som förra året, säger Helena Hellsten. För elcyklar ser vi en liten minskning jämfört med året innan. Men det är fortfarande så att cykelstöld är ett av de vanligaste egendomsbrotten och vi får in cirka 1 500 skadeanmälningar per år från kunder som blivit bestulna på sin cykel.

Just under sensommaren är det många, inte minst nyblivna studenter, som letar efter en begagnad cykel som transportmedel.

- Det är självklart att säkerställa att växlar och bromsar fungerar. Men många kanske inte tänker på vikten av att verkligen kontrollera att man inte köper stöldgods. På sikt kan det göra att vi minskar antalet stölder.

Helena Hellsten, ansvarig skadeförebygg Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 013- 29 06 63

Marie Lorentzon, pressansvarig Länsförsäkringar Östgöta. Tel. 070-167 84 80