Länsförsäkringar Västerbotten: Vi stöder råden från polisen

Polismästare Carin Götblad på Polisens nationella operativa avdelning vill att företag satsar mer på barn och ungdomar för att hjälpa till att hindra rekrytering till organiserad brottslighet.

–    Vi håller med. Tillsammans behöver vi stötta organisationer och föreningar som genom sin verksamhet får fler unga att hitta sitt sammanhang och känna sig inkluderade. Hela vår verksamhet handlar om trygghet – och det är självklart för oss att engagera oss i våra ungdomars framtidsmöjligheter, säger Göran Karmehag, vd på Länsförsäkringar Västerbotten.

Med en brottslighet som brutalt passerar gräns efter gräns krävs åtgärder från många olika håll för att få stopp på utvecklingen, säger Carin Götblad i Dagens Industri den 6 oktober och efterlyser en nationell folkrörelse – mot brott och för inkludering.

Hon pekar bland annat på vikten av att ”sponsra idrottsföreningar eller ideella organisationer, bli kontaktperson till en ungdom på glid eller stötta ideella idrottsledare” för att bryta utvecklingen.

–    Det här är ett arbete som vi satsar mycket på. Bland annat sponsrar vi över 150 barn- och ungdomsföreningar runt om i Västerbotten och har samarbeten med idrottsrörelsen för att skapa trygga miljöer. Inom ramen för vårt samhällsengagemang arbetar vi dessutom med riktade insatser mot barn och unga, där våra samarbetspartners gör fantastiska insatser inom sina respektive verksamheter, fortsätter Göran, och nämner bland annat bolagets samarbete med Läxhjälpen och Umeå BRÅ, utöver sponsringen av länets idrotts- och kulturföreningar.

–    Läxhjälpen gör ett fantastiskt jobb, där högstadieelever som riskerar att inte nå godkända slutbetyg erbjuds gratis läxhjälp. I samarbetet med Umeå BRÅ har vi i många år samverkat med polisen och fältgruppen kring Nattvandring, som en trygghet för de ungdomar som behöver hjälp eller en vuxen att prata med. Våra medarbetare erbjuds också möjligheten att arbeta som volontärer för organisationer som jobbar för att göra Västerbotten tryggare, säger Göran Karmehag.

Avslutningsvis skickar Göran med uppmaningen till länets företagare att gå med i initiativet Samspel, där länets större sponsorer tillsammans agerar för att barn och unga skall ha en trygg tillvaro när de idrottar eller ägnar sig åt sin föreningsverksamhet; - Tillsammans kan vi faktiskt göra skillnad, är medskicket från Göran Karmehag.

För mer information, kontakta:

Göran Karmehag, vd Länsförsäkringar Västerbotten, 070-587 92 05
Martin Svensson, hållberhetssamordnare Länsförsäkringar Västerbotten, 070-554 91 39

Presskontakt:

Lotta Gisselberg
lotta.gisselberg@LFvasterbotten.se

Närhet skapar trygghet. Länsförsäkringar Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel – vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk service med tjänster kring bank, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 150 000 kunder och drygt 230 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande bolagsgrupp med ett av Sveriges starkaste varumärken.