UngHästen vågar prata om det svåra

UngHästen arbetar för och med ungdomar kring ämnen som berör. Med teatern som pedagogiskt verktyg lyfts aktuella, svåra och känsliga ämnen för ungdomar i mellan- och högstadieåldern. Under pandemin har vi alla mer eller mindre tvingats till social isolering, och många av de barn och unga som redan bär på mörka tankar har haft det extra svårt. Länsförsäkringar Västerbotten har stöttat UngHästens viktiga arbete under flera år.

Sedan flera år brottas både vuxenpsykiatrin och barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i länet av långa väntetider vilket, i kombination av en ökad psykisk ohälsa bland såväl vuxna som barn, är oroväckande. Statistik från Sveriges Kommuner och Regioner (SKL) visar att BUP i Västerbotten endast tar emot 37 procent av patienterna inom vårdgarantins 30 dagar. På nationell nivå är motsvarande siffra 59 procent, och tillsammans med Västernorrland och Kronoberg ligger vi i botten.  Att verka för ungas psykiska hälsa är därmed en av de viktigaste trygghetsfrågorna i här i Västerbotten.

Självmord är också den vanligaste dödsorsaken bland 15–24-åringar. Att så många unga lider av psykisk ohälsa är drivkraften bakom UngHästens pedagogiska värdegrundsarbete i skolan genom två decennier.

- Det handlar om att möta barnen, att våga fråga och inte minst att våga lyssna! Under pandemin har inte bara vi vuxna utan också våra barn och unga isolerats och det har såklart varit extra jobbigt för dem som bär på mörka tankar. Många unga vill heller inte lägga mer oro på sina föräldrar, säger Malin Lundqvist, avdelningschef UngHästen, och fortsätter: Vi brukar säga att det inte är känslorna i sig som är farliga, det är vad vi gör av dem som kan vara farligt. Och just därför måste vi våga prata om det, låta barnen få sätta ord på sina känslor. Det är där vi har vårt fokus, avslutar Malin.

UngHästens pedagogiska värdegrundsarbete handlar om att med kreativitet, värderingsövningar, teater och lek som pedagogik skapa en egen ”pratmetod” med klassrummet som scen, där vänskap, mobbning, självkänsla/självförtroende, åskådarrollen och inte minst nätet får vara diskussionsämnen. Efterfrågan från länets skolor kring Trygga klassrum har ökat oroväckande snabbt under det senaste året.

- Tack vare ekonomiskt bidrag från bland annat Länsförsäkringar Västerbotten har vi nu kunnat rekrytera en samtalsledare under hösten. Han kommer att hjälpa klasser som är i kris, akuta situationer där Skolinspektionen pekat ut allvarliga brister, säger Malin Lundqvist på UngHästen.

Länsförsäkringar Västerbotten jobbar sedan flera år med en särskild satsning på trygghetsskapande samarbeten inom ramen bolagets samhällsengagemang. Samarbetet med UngHästen handlar i huvudsak om att möjliggöra att fler barn och unga får ta del av det viktiga arbetet, dels genom föreställningarna, dels genom att erbjuda samtalsstöd för klasser i kris.

- Vi jobbar för ett tryggare Västerbotten – inte bara genom vår kärnverksamhet inom bank och försäkring, utan också genom vår vision och vårt samhällsengagemang. För oss innebär samhällsengagemanget att vi återinvesterar i ett tryggare Västerbotten genom att stödja föreningar och organisationer som verkar för ett tryggare samhälle, ett tryggt Västerbotten. Vi har stöttat UngHästen sedan 2019 och de bedriver en fantastisk verksamhet med fokus på det allra viktigaste – trygga barn och unga, säger Martin Svensson på Länsförsäkringar Västerbotten.

För ytterligare information kontakta Malin Lundqvist, avdelningschef UngHästen inom Västerbottensteatern, 070-519 85 95 eller Martin Svensson, Länsförsäkringar Västerbotten, 070-554 91 39.

Vårt samhällsengagemang tar sin utgångspunkt i att vi som lokalt företag kan skapa värden för såväl samarbetspartners som för samhället i stort. Det ger oss möjlighet att bidra till ett tryggare Västerbotten, en bättre plats att leva, bo och arbeta på. För oss innebär samhällsengagemanget att vi återinvesterar i ett tryggare Västerbotten.