Vitec flyttar in hos Länsförsäkringar

Programvarubolaget Vitec Software Group flyttar hösten 2024 sitt huvudkontor till Länsförsäkringars nya fastighet som just nu uppförs i centrala Umeå. De nya kontorslokalerna på närmare 1800 kvm upptar ett helt våningsplan.

- Vi är glada att fått teckna avtal med Vitec som lokalt, stabilt bolag som passar utmärkt in i den fastighet som byggs, med hållbara, moderna och flexibla ytor, säger Thomas Johansson, fastighetschef på Länsförsäkringar Västerbotten.

Den nya fastigheten, centralt belägen längs Götgatan/Nygatan/Västra Norrlandsgatan, rymmer 3 288 kvm kommersiella lokaler, varav Vitec hyr in sig på 1 758 kvm. Ytterligare 600 kvm är planerat för restaurangverksamhet och fastigheten inrymmer även 58 hyreslägenheter, samt ett underjordiskt garage.

Byggnaden uppförs med ett tydligt hållbarhetsfokus och kommer att certifieras med Miljöbyggnad Silver. Systemet ägs och utvecklas av Sveriges största organisation för hållbart samhällsbyggande, Sweden Green Building Council.

- Vitec Software Group växer som koncern och därmed också i de verksamheter som utgår från Umeå. Det betyder att vi inte längre får plats i våra befintliga lokaler. När vi utvärderar möjliga nya kontor tar vi alltid hänsyn till en rad hållbarhetsaspekter, exempelvis resande till och från arbetet, fastighetens miljöklassning samt flexibilitet över tid. I Umeå ser vi att Länsförsäkringars nya fastighet på Götgatan matchar alla dessa behov väldigt bra så att vi kan fortsätta välkomna våra medarbetare till ändamålsenliga, fina lokaler, säger Olle Backman, CEO på Vitec Software Group i en kommentar.

Vitec, med sina drygt 70 medarbetare vid huvudkontoret i Umeå, flyttar in i de nya lokalerna den 1 september 2024.

För mer information, kontakta:

Thomas Johansson, fastighetschef Länsförsäkringar Västerbotten, thomas.johansson@LFvasterbotten.se eller 070-224 37 87

Presskontakt:

Lotta Gisselberg
lotta.gisselberg@LFvasterbotten.se

Närhet skapar trygghet. Länsförsäkringar Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel – vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk service med tjänster kring bank, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 150 000 kunder och drygt 230 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande bolagsgrupp med ett av Sveriges starkaste varumärken.