Raketetablering: LG Electronics säljer flest 3G-telefoner i Sverige.

Raketetablering: LG Electronics säljer flest 3G-telefoner i Sverige. LG Electronics har erövrat förstaplatsen både gällande volym och försäljningsvärde för 3G-telefoner enligt uppgifter direkt från 3, marknadsledande operatör inom 3G. En raketetablering med tanke på att det är Ericssons hemmamarknad och Nokias bakgård LG har slagit sig in på. Från ingenting till överst på pallen, det reser den naturliga frågan - Hur är det möjligt? - Konsumenten bryter nu sitt vanemönster med att köpa sina välbeprövade telefonmärken om de kan få sina prioriterade funktioner med bästa möjliga specifikationer, menar Teija-Marie Pierre, nordisk marknadschef LG Electronics. För 3G-telefonernas del har det, förutom access till multimedia på ett helt nytt sätt, varit litenheten och batteritiden som varit utslagsgivande. - Sveriges mobilanvändare värdesätter kvalitet. Det är tydligt när vi ser hur 3s bästsäljande LG U8110 klättrar upp för 10-i-topp listorna hos bland annat återförsäljarkedjan The Phone House. Så fick också LG U8110 omnämnandet "Överraskande bra!" i SvDs näringslivsdels utvärdering, säger Peter Blom, Nordisk Försäljningsdirektör 3. När LG lanserade sin första 3G-telefon U8110 var den minst i världen. Framtiden är 3G och många konsumenter är ivriga på att vara först med det senaste, men storlek och batteritid har tidigare avskräckt många då det har varit som att gå tillbaka till 90-talets GSM-telefoner. Suget efter ny teknik och design är större än lojaliteten till sitt gamla telefonmärke, avslutar Teija-Marie Pierre. De två utmanarna LG och 3:s samarbete har varit framgångsrikt i syfte att ta marknadsandelar. Högupplösta bilder För fler bilder, besök LG Electronics hemsida http://nordic.lge.com Om du önskar mer information vänligen kontakta: Teija-Marie Pierre, nordisk marknadschef LG Electronics Nordic AB Box 83, 164 94 Kista Tel: 08-566 415 00 Mobil: 0708-22 76 76 E-post: tmpierre@lge.com Peter Blom, nordisk försäljningsdirektör 3 Box 1360, 111 83 Stockholm Tel: 08-5056 7000 Mobil: 0735-33 73 73 E-post: peter.blom@tre.se LG Electronics, bildat 1958, är en av världens största leverantörer av IT, telekom, hemelektronik och vitvaror med omkring 64 000 anställda i 76 bolag världen över. Koncernens omsättning under 2003 uppgick till ca 29,9 miljarder USD. Vinsten för moderbolaget i Korea under 2003 var ca 530 miljoner USD. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Sverige. Företagets målsättning är att inom de närmaste åren etablera sig bland de största aktörerna inom dessa affärsområden på den nordiska marknaden. Ambitionen är att sätta ny teknik och design i händerna på vanliga människor till vettiga priser. http://nordic.lge.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/15/20040915BIT20290/wkr0022.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/15/20040915BIT20290/bild.html Bilder