Löfvens sociala pelare svajade omkull

Ett pressmeddelande från Jasenko Selimovic, Europaparlamentariker (L)

Det blev som väntat förlust för regeringen  Löfven när Riksdagen på onsdagen skulle pröva förslaget om en europeisk arbetsmyndighet, inom ramen för EU:s sociala pelare. Kammaren gick på oppositionens linje med 164 röster för och 144 röster emot.

- I stället för att backa och erkänna misstaget körde regeringen vidare ända in i kaklet. Det är genant, för att säga det minsta, konstaterar Europaparlamentariker Jasenko Selimovic (L).

- Nu framstår vi som EU:s konstigaste nation som driver på och förespråkar den sociala pelaren och sedan – när förslagen kommer – röstar emot dem.

- Åter igen står det klart för alla att regeringen med socialdemokraten Stefan Löfven i spetsen inte har en aning om vad de vill med EU-medlemskapet, säger Jasenko Selimovic.

Den europeiska arbetsmyndigheten är en del av EU:s sociala pelare som Stefan Löfven med stor fanfar kallade till extra EU-toppmöte i Göteborg i vintras. Kritik som med rätta varnade för att detta skulle kunna hota den svenska modellen på till exempel arbetsmarknaden avfärdade Löfven som ”en skröna”. Men när till och med partikamraterna i arbetsmarknadsutskottet gick emot partiledaren blev det pinsamt. Onsdagens votering blev ytterligare ett nederlag för regeringen Löven.

För mer information, kontakta Ola Tedin, 073 9884502, ola.tedin@europarl.europa.eu

Taggar:

Nu framstår vi som EU:s konstigaste nation
Jasenko Selimovic, Europaparlamentariker (L)