1,3 miljoner blöjor och ekonomiskt stöd till barn på flykt

Nordens ledande blöjtillverkare Libero, Rädda Barnen och ett antal frivilligorganisationer går samman för att hjälpa barn på flykt. Förutom Liberos donation av blöjor till ett flertal hjälporganisationer och ekonomiskt stöd till Rädda Barnen vill man med en film uppmärksamma flyktingbarnens situation. Där sjunger den svenska sångerskan Titiyo James Browns klassiker ”It’s a Man’s World”, omgjord till ”It’s a Child’s World”.

Idag räknar man med att över 30 miljoner barn är på flykt.
– Hjälpbehovet är enormt för alla som tvingas på flykt och här är förstås barnen extra utsatta. Alla insatser är viktiga och gör skillnad där behovet är som störst. Vi välkomnar sådana här initiativ och är glada över den nytta det ekonomiska bidraget kommer kunna göra, säger Elisabeth Dahlin, generalsekreterare på Rädda Barnen.

Liberos kunder skänker bonuspoäng
Blöjorna kommer att distribueras av hjälporganisationer och frivilligorganisationer. Utöver de 1,3 miljoner blöjor som Libero skänker får även medlemmarna i Liberos kundklubb möjlighet att skänka sina bonuspoäng till Rädda Barnen. Poängen matchas sedan av Libero som också skänker pengar till Rädda Barnen.

– Hjälpinsatsen är till barn på flykt, i Sverige och i andra länder. Behovet av blöjor och andra hygienartiklar är jättestort. Inte minst med tanke på hur få ombyten man lyckats ta med sig och den kommande kylan i Europa. Vi är stolta över att kunna vara med och hjälpa, säger Camilla Svensson, Marketing Manager på Libero och en av initiativtagarna bakom hjälpinsatsen.

Kampanjfilm med sång av Titiyo
Bakom Liberos initiativ står en rad aktörer. Som filmmusik har exempelvis den svenska sångerskan Titiyo sjungit in den nya versionen av ”It’s a Man’s World” – här omgjord till ”It’s a Child’s World”.
– Alla bidrag behövs och är viktiga. Kan ”It’s a Child’s World” göra skillnad så är det bra, säger Titiyo.

Se filmen som uppmärksammar barnens situation här: https://www.youtube.com/watch?v=eGSyY-C_GlE

För mer information och pressbilder vänligen kontakta:

Camilla Svensson
Marketing Manager Libero
Phone +46 31 7461717
Mobile +46 70 6026717

Libero har tillverkat blöjor i 50 år och är den marknadsledande blöjan i Norden. Sedan 2010 är Liberos samtliga blöjor och babyhudvårdsprodukter miljömärkta med svanen. All produktutveckling och innovation sker på vårt forsknings-och utvecklingslaboratorium i Göteborg. Libero ingår i SCA:s produktsortiment av hygienartiklar.

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag. Vi utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som exempelvis Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo och Vinda. Som Europas största privata skogsägare fäster vi stor vikt vid hållbar skogsförvaltning. SCA har omkring 44 000 medarbetare. Omsättningen 2014 var cirka 104 miljarder kronor (11,4 miljarder euro). SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information på www.sca.com.