Delårsrapport jan-jun 2015

Rapportperioden januari - juni

• Nettoomsättningen ökade med 19,1% till 3 870 (3 248) MSEK, organiskt ökade nettoomsättningen med 6,1%

• EBITA ökade med 25,2% till 583 (465) MSEK

• EBITA-marginalen ökade till 15,1% (14,3%)

• Resultat efter skatt ökade med 26,6% till 397 (314) MSEK

Rapportperioden april - juni

• Nettoomsättningen ökade med 24,1% till 2 122 (1 710) MSEK, organiskt ökade nettoomsättningen med 12,3%

• EBITA ökade med 35,4% till 341 (252) MSEK

• EBITA-marginalen ökade till 16,1% (14,7%)

• Resultat efter skatt ökade med 39,8% till 232 (166) MSEK

• Obligationslån om totalt 1 050 MSEK emitterade

• Efter kvartalets utgång förvärvades dentalbolaget J.H. Orsing AB

SEX MÅNADER KVARTAL 2 Rull 12 mån HELÅR
MSEK 2015 2014 förändr. 2015 2014 förändr. förändr. 2014
Nettoomsättning 3 870 3 248 19,1% 2 122 1 710 24,1% 7 424 9,1% 6 802
EBITA 583 465 25,2% 341 252 35,4% 1 083 12,2% 966
EBITA-marginal 15,1% 14,3% 0,8 16,1% 14,7% 1,4 14,6% 0,4 14,2%
Resultat före skatt 537 418 28,3% 314 219 43,4% 882 15,5% 763
Resultat efter skatt 397 314 26,6% 232 166 39,8% 653 14,7% 570
Resultat per aktie[1] 4,31 3,39 27,1% 2,50 1,79 39,7% 7,08[2] 14,9% 6,17
Avkastning på sysselsatt kapital[3] 18,9% 19,4% -0,5 18,9% 19,4% -0,5 18,9% - 18,8%
Avkastning på sysselsatt kapital, exkl. goodwill[4] 116% 92,2% 24,0 116% 92,2% 24,0 116% - 105%

Omsättningen ökade med 19,1% till 3 870 (3 248) MSEK under första halvåret. Alla tre affärs-områdena uppvisade omsättningstillväxt drivet av organisk tillväxt, förvärv och valutakurs-förändringar under årets första sex månader. Den organiska tillväxten var stark inom affärsområdena Demolition & Tools och Systems Solutions. Marknadsläget var generellt sett gott inom samtliga affärsområden.

EBITA ökade med 25,2% till 583 (465) MSEK under första halvåret och EBITA-marginalen ökade med 0,8 procentenheter under samma period till 15,1% (14,3%). Under andra halvåret 2014 belastades koncernens resultat med kostnader för börsnoteringen på 110 MSEK vilket påverkat det rullande tolvmånadersresultatet före skatt. Rensat för kostnaderna för börsnoteringen uppgick det rullande tolvmånadersresultatet per aktie till 8,03 SEK.

Affärsområdet Dental visade en stabil utveckling både omsättnings- och lönsamhetsmässigt under första halvåret. Lönsamheten i affärsområdena Demolition & Tools och Systems Solutions ökade väsentligt i andra kvartalet efter ett svagt första kvartal. Vi arbetar ständigt med att förbättra produktportföljen, stärka distributionen och öka produktiviteten i våra bolag. Även om vi gärna skulle vilja se att resultateffekterna från dessa åtgärder var mer stabila inom affärsområdena Demolition & Tools och Systems Solution, så måste vi nog räkna med att resultaten i dessa affärsområden fluktuerar från kvartal till kvartal.

Under första kvartalet gjorde vi fyra förvärv, ett inom vardera Dental och Demolition & Tools samt två inom Systems Solutions. Dental köpte ett bolag i Storbritannien som innebar ett första steg in på den brittiska marknaden. Bolaget har dessutom desinfektionsprodukter i sitt sortiment vilket hittills saknats i Dental. Demolition & Tools förstärkte sitt produktutbud med jordborrar. Inom Systems Solutions kompletterades divisionen Miljöteknik med granuleringskvarnar för produktionsspill i plast och divisionen Inredning till servicebilar förvärvade en verksamhet i Danmark.

Efter andra kvartalets utgång har Lifco förvärvat dentalbolaget J.H. Orsing AB som tillverkar salivsugar och salivrör.

Lifco har under första halvåret gett ut två obligationslån om totalt 1 050 MSEK med en löptid på tre år. Lånen är noterade på Nasdaq Stockholm.

Sammantaget är efterfrågan god inom alla våra tre affärsområden och de marknader de verkar på. Vi fortsätter vår strategi att investera i marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden.

Media och analytiker är välkomna att ringa in till en telefonkonferens då Fredrik Karlsson, VD, Therése Hoffman, CFO, och Per Waldemarson, chef för affärsområdet Dental, presenterar delårsrapporten. Presentationen beräknas ta cirka 20 minuter, därefter är det möjligt att ställa frågor.

Tid: Torsdag 16 juli kl 19.00

Länk till presentationen: http://cloud.magneetto.com/wonderland/2015_0716_Lifco_Q2_Report/view

Sverige +46 8 566 427 01

UK +44 203 428 14 09

US +1 855 753 22 35

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 106 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2014 drygt 6,8 miljarder kr med ett EBITA-resultat på 966 MSEK och en EBITA-marginal på 14,2%. Läs mer på www.lifco.se

Denna information offentliggörs torsdagen den 16 juli kl 07.30 enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument och/eller regelverket vid NASDAQ OMX Stockholm.

[1] Hänförligt till moderbolagets aktieägare.

[2] Kostnader för börsnoteringen på 110 MSEK belastade andra halvåret 2014.

[3] Avser rullande tolv månader.

[4] Avser rullande tolv månader.