Lifco förvärvar dentalbolag i Norge och Danmark

Lifco har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av aktierna i Dental Direct AS i Norge och dess danska dotterbolag 3D Dental ApS. Båda verksamheterna är distributörer till tandläkare.

Dental Direct AS hade 2016 en extern omsättning på cirka 95 MNOK i Norge och 3D Dental ApS omsatte 2016 cirka 25 MDKK i Danmark. Bolagen har totalt drygt 20 anställda och kommer att konsolideras i affärsområdet Dental.

Förvärven kommer inte ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

Chef affärsområde Dental

Tel 070 840 00 63, E-post per.waldemarson@lifco.se

Tel 0730 244 872,

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 ca 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se