Rapport från Lifcos årsstämma 2015

Lifcos årsstämma hölls den 6 maj 2015 i Stockholm. Årsstämman, som leddes av styrelsens ordförande Carl Bennet, beslöt att:

• fastställa årsredovisningen för 2014

• bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014

• enligt styrelsens förslag i kallelsen fastställa att utdelning för 2014 lämnas med 2,60 kronor per aktie samt att avstämningsdagen för utdelning är den 8 maj 2015

• enligt förslaget i kallelsen för verksamhetsåret 2015 bevilja styrelsen arvode inklusive utskottsarbete om totalt 5 100 000 kronor att fördelas inom styrelsen såsom angivits i kallelsen

• enligt förslaget i kallelsen till styrelseledamöter för tiden intill dess att årsstämman 2016 hållits utse:

Carl Bennet (omval)

Gabriel Danielsson (omval)

Ulrika Dellby (nyval)
Erik Gabrielson (omval)

Ulf Grunander (nyval)

Fredrik Karlsson (omval)

Johan Stern (omval)

Axel Wachtmeister (omval)

• enligt förslaget i kallelsen utse Carl Bennet till styrelsens ordförande

• godkänna det i kallelsen lämnade förslaget till omval av revisionsfirman PricewaterhouseCoopers som revisor

• valberedningen inför nästa årsstämma ska formeras och fullgöra uppgifter enligt förslaget i kallelsen

• godkänna styrelsens i kallelsen lämnade förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare samt

• godkänna det av styrelsen i kallelsen lämnade förslaget till överlåtelse av dotterbolaget NETdental GmbH.

I sitt anförande berättade VD Fredrik Karlsson om Lifcos globala verksamhet, utvecklingen inom de olika affärsområdena samt de senaste förvärven. Vidare redogjorde han för Lifcos filosofi för värdeskapande. Denna filosofi innebär att Lifco har en långsiktig syn på företagsutveckling, att lönsamhet är en förutsättning för uthållig tillväxt och att dotterbolagen har en hög grad av självbestämmande. Lifco har också tydliga kriterier för bolagen som förvärvas. De ska bland annat vara stabila verksamheter, ledande inom sin nisch och ha en dokumenterad lönsamhet. Under första kvartalet genomfördes fyra förvärv inom alla tre affärsområden. VD redogjorde också för arbetet med Lifcos finansiering under första kvartalet. Under kvartalet har Lifco för första gången gett ut ett obligationslån. De icke-säkerställda obligationslånen möttes av ett mycket stort intresse från investerarna och transaktionen på totalt 1 050 MSEK ägde rum den 1 april.

Protokoll från stämman kommer att finnas tillgängligt på bolagets hemsida så snart det föreligger i justerat skick.

Lifco AB (publ)

Carl Bennet

Styrelsens ordförande

Tel 031 741 64 00

Fredrik Karlsson

Tel 0730 244 872

Tel 0730 244 872

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 106 bolag i 28 länder. Koncernen omsatte 2014 6,8 miljarder SEK och hade en EBITA-marginal på 14,2 %. Läs gärna mer på www.lifco.se.

Lifco offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj 2015 kl 17.45.