AVTAL INGÅTT MED DISTRIBUTÖR I TJECKIEN

(NGM: LIFE B)

LifeAssays har ingått avtal med ett distributionsbolag i Tjeckien

IDEON, Lund – Det svenska Nordic Growth Market (NGM, Stockholm, Sverige) noterade börsbolaget LifeAssays AB har träffat ett distributionsavtal med MEDISTA s.r.o. som är ett etablerat distributionsbolag i Tjeckien med 23 anställda, 25 års marknadserfarenhet samt en årlig omsättning på 5 miljoner EURO. I Tjeckien finns enligt information erhållen från MEDISTA s.r.o. 4500 primärvårds enheter. Våra konkurrenter har placerat ca 2500 instrument vilka genererar en årsförbrukning av 250 blodtest per instrument. MEDISTA s.r.o. uppskattar att markandspotentialen för LifeAssays instrument är ca 800 enheter.

Avtalet innebär att MEDISTA s.r.o. får ensamrätten att marknadsföra LifeAssays produkter på den Tjeckiska Point-Of-Care marknaden. För LifeAssays del innebär avtalet att bolagets produkter under 2009 kommer att kunna levereras till referenskunder i Tjeckien samt att MEDISTA s.r.o. förväntas kunna påbörja försäljningen av LifeAssays CRP blodtest under kvartal fyra 2009.

- ” We believe the great ease of use and economical feasibility of the LifeAssays’ CRP Reader will enable much wider use of this great POC diagnostic tool among doctors in our country”, säger MEDISTA:s VD Jan Kadlec.

- ”I och med detta avtal har LifeAssays i dagsläget åtta distributörer med vilka vi kan nå kunder i Sverige, Finland, Island, Turkiet, Grekland, Danmark, Schweiz samt nu även i Tjeckien. Vi har även pågående förhandlingar med ytterligare distributörer både inom och utanför EU.”, säger bolagets VD Docent Dario Kriz.

VD / LifeAssay

IDEON SCIENCE PARK • SE-223 70 LUND • SWEDEN

TEL: 046 – 286 54 00 • FAX: 046 – 286 54 19

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillfredställa läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. Befintliga metoder är långsamma och inkluderar i vissa fall användandet av radioaktiva material. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinnes inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 5400 eller email: info@lifeassays.com