BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 januari - 31 december 2014

(för fullständig rapport, inkl tabeller, se bifogad fil)

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – december 2014 uppgick till 3 965 tkr (2 482  tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -15 876 tkr (-15 661 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultat per aktie blev –0,50  kr (-0,95 kr motsvarande period föregående år).

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att tillgodose läkare och patienters behov av enkla och tillförlitliga test för snabb patientnära blodanalys. Bolagets patenterade produkter utgörs av egentillverkade instrument och engångsreagens vilka är ofarliga för patienter, personal och miljö. Alternativa marknader för bolagets produkter återfinns inom veterinärmedicin samt livsmedels- och läkemedelsindustrin.

2014.

2014 blev året då LifeAssays® började se acceptans för bolagets system för veterinärdiagnostik utanför den nordiska marknaden. Under 2014 lanserades en test för inflammation hos katt och motsvarande test för häst återfinns numer hos tränare och veterinärer på den svenska marknaden. Med tre produkter och en försäljning som växer på marknader utanför Norden, har bolaget kraftigt börjat marschen mot lönsamhet.

Försäljningen 2014 blev 1 453 000 Kr högre än 2013. Efter att under de senaste två åren legat på en försäljning på c:a 600 000 Kr per kvartal ökade vi till c:a 1 000 000 Kr i snitt per kvartal 2014, en uppgång med 66 %! Bolagets försäljning ökade på samtliga marknader där vi är etablerade. En stark tillväxt på marknader som Korea och Turkiet gör att bolaget är på väg mot en bättre balans i sin försäljning mellan våra olika marknader, och att vi blir mindre beroende av den nordiska marknaden. Detta trots att försäljningen i Norden ökade med 40 % under 2014!

Bolagets test för inflammation hos hund har under året fått sällskap av motsvarande tester för katt och häst. Glädjande är också att 2014 blev det nästa bästa året för instrumentförsäljning någonsin. Bolaget sålde 136 instrument att jämföras med 39 år 2013. En tre år lång negativ trend bröts därmed. Eftersom basen av placerade instrument är grunden för försäljningen av förbrukningsreagensen hund-, katt- och häst-tester, är detta trendbrott mycket viktigt. Instrumenten såldes i nästa lika stora delar till Europa och Asien.

Hund CRP är fortfarande vår största säljare och fortsätter växa, men med våra nya produkter och en ökad försäljning av instrument år 2014 utgjorde den 60 % av vår totala försäljning att jämföras med nästan 90 % av försäljningen 2013. Som framgår i figuren intill utgör nu katt- och hästtesten knappt 20 % av omsättningen tillsammans. Vi har under året knutit en del av Sveriges topptränare som nu använder vår test som en del i den vardagliga verksamheten.

Att LifeAssays® försäljning växer både geografiskt och per produkt är för mig ett bevis för att bolagets produkter nu får en allt större acceptans på marknaden.

I USA har vår distributör under hösten 2014 förstärkt sin närvaro på marknaden genom ett avtal med Henry Schein, världens största distributör inom veterinärdiagnostik. Henry Schein förlorade en av sina större agenturer under hösten vilket lett till en del omorganisationer och en försening i lanseringen av våra produkter. Under december startades en utbildning av bolagets säljare, vilken skall vara klar i mitten av februari. Med drygt 100 säljare utbildade på våra produkter förväntar vi oss att första halvåret 2015 skall innebära avstampet på den amerikanska marknaden.

Arbetet med att lansera LifeAssays® hund och katt-test i Japan inleddes under året. Den japanska marknaden är komplicerad och det krävs tålamod. Tålamod att tillsammans med sin tilltänkta partner utvärdera marknaden, utbilda dem, positionera produkten etc. etc. är ett mått på leverantörens seriositet och grunden för ett långsiktigt samarbete.

Under 2014 har bolagets marknads och försäljningschef, Tom Liber,  genomfört en marknadsstudie tillsammans med vår tilltänkta partner och deras underdistributör. Resultatet var mycket positivt och, efter kontraktsdiskussioner strax innan jul, kunde ett avtal slutas med vår distributör för Japan i slutet av januari (se separat PR). Japan har potentialen att bli en mycket viktig marknad för LifeAssays®.  CRP som inflammations- markör hos hundar är väl etablerat i Japan och vår marknadsundersökning har identifierat 7 000 klinker med laboratorier som vår målmarknad.

Med distributionsavtalet undertecknat kan vår distributör nu avsluta den kostsamma registreringsprocessen och börja lanseringsarbetet tillsammans med den första av sina underdistributörer, ett bolag som täcker in c:a 90% av alla japanska klinker med laboratorium.

Bolaget har under 2014 också tagit in pengar via två nyemissioner. Den förstärkta likviden skall under våren användas för att accelerera de marknadsaktiviteter som, förutom att vårda de existerande marknaderna, skall ge försäljningsframgång i Japan och USA.

Vår ambition att finna en partner på humansidan resulterade under 2014 i ett samarbetsavtal med det kinesiska bolaget Dynamiker. Bolagen kom överens om ett samarbete för att överföra Dynamikers tester för djup svampinfektion från storvolymstestande till LifeAssays® Point-Of-Care plattform, för att kunna adressera mindre och medelstora sjukhus i Kina. Det första steget i samarbetet har genomförts under hösten och var lyckosamt. Diskussionerna kring de kommande stegen förväntas vara färdiga i mitten av februari.

Försäljning och resultat.

Under 2014 uppgick LifeAssays® rörelseintäkter till 3 967 tKR att jämföras med 2 514 tKr året innan. Försäljningen av antalet tester var 28 % högre medan instrumentförsäljningen ökade med 350%!

Den ökade satsning på marknadsföring och försäljning som gjordes i och med anställningen av en erfaren marknads och försäljningschef, har gjort att våra kostnader ökat något och att rörelsens resultat före avskrivningar därför ligger kvar på c:a    -15 000 tKr, trots en bättre försäljning.

Den ökade försäljningen av instrument har delvis skett i ”kampanjform” där våra Distributörer erhållit ett lägre pris, varför våra marginaler på instrumentförsäljningen 2014 är c:a 16%. Som tidigare nämnts är det instrumenten som skall generera försäljning av de reagens som bolaget skall bygga sin lönsamhet på.

Marginalerna på våra reagens ligger kvar på 52 %.

Forskning och Utveckling

Under 2014 har FoU ägnat sin tid och att färdigställa katt-testen och stödja Marknads och Försäljningsavdelningen med valideringar av nya tester samt deltagit i utbildningar och produktsupport.

Parallellt har avdelningen arbetat med att förlänga hållbarhetstiden för vår hundtest. Detta arbete resulterade i att vi i slutet av hösten kunde implementera detta i produktion och leverera tester med åtta månaders hållbarhet att jämföras med de tidigare fem månaderna. Ambitionen är att förlänga hållbarheten för katt- och häst-testerna på motsvarande sätt.

Avdelningen är även ansvarig för det planerade uppdragsarbetet som gjorts och görs tillsamman med Dynamiker på humansidan.

Det arbete med nästa generation instrument som startades i slutet av 2013 fortsatte under 2014.

Produktion.

Arbetet med att säkerställa produktionen av större volymer av engångsreagens för hund-, katt-, häst-tester samt instrument som pågått under 2014 är avslutat och bolaget är rustat för en väntad expansion i försäljningen av både instrument och reagens.

Rationaliseringen i produktionen har gjort att vi idag producerar reagens i allt färre och större batcher. Den förlängda hållbarheten kommer hjälpa oss att fortsätta rationaliseringen i produktionen av hund CRP, vilket bör förbättra vår marginal ytterligare.

Kvalitet

Bolaget har under 2014 erhållit förlängning av sina registreringar för ISO 9001 och ISO 13 485.

Januari 30, 2015

Anders Ingvarsson, MSc