BOLAGSFÖRVÄRV HINDRAR FÖRE DETTA NASDAQ NOTERAT BOLAG ATT UTVECKLA BLODTEST MED LIFEASSAYS

(NGM:LIFE B)

IDEON, Lund – Det svenska Nordic Growth Market (NGM, Stockholm, Sverige) noterade börsbolaget LifeAssays AB har enligt avtal avslutat en 6 månadersstudie som enligt tidigare rapportering har finansierats av ett vid den tidpunkten NASDAQ noterat bolag som är verksamt inom diagnostiksektorn (Point-Of-Care). LifeAssays har för denna studie erhållit 438 tkr för vilket LifeAssays har utfört en preliminär undersökning gällande en analys för detektion av en viss blodmarkör för diabetes kontroll med hjälp av LifeAssays patenterade teknologiplattform. Resultatet av denna preliminära undersökning är att LifeAssays patenterade teknologiplattform är kapabel att detektera blodmarkören i fråga.

Enligt avtal med det före detta NASDAQ noterade bolaget har detta bolag en framtida möjlighet att förvärva ägandet och en exklusiv global rättighet till att exploatera LifeAssays magneto immunoassay teknologi för detta nya blodtest.

Under den pågående 6 månadersstudien har det före detta NASDAQ noterade bolaget förvärvats av ett större börsnoterat bolag verksamt inom snabb-diagnostikområdet. Förvärvet är orsaken till att det före detta NASDAQ noterade bolaget har under pågående studie avnoterats från börsen NASDAQ. LifeAssays har idag meddelats att det före detta NASDAQ noterade bolagets nya ägare har ett avtal med ett annat stort börsbolag om att inte konkurrera inom diabetesmarknaden varför det före detta NASDAQ noterade bolaget inte ser någon mening i att utveckla ett blodtest för diabeteskontroll. Detta innebär att LifeAssays och det NASDAQ noterade bolaget inte kommer att gemensamt att utveckla detta blodtest.

LifeAssays anser att blodtestet och de resultat som har erhållits under studien är mycket lovande. Eftersom LifeAssays inte har ingått några konkurrensavtal avser bolaget att vidareutveckla blodtestet i egen regi för att komplettera den egna portföljen av engångsreagens till LifeAssays nya blodanalyssystem som premiärvisades på den internationella MEDICA-mässan den 14 november 2007.

Styrelsen

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillfredställa läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. Befintliga metoder är långsamma och inkluderar i vissa fall användandet av radioaktiva material. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinnes inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinär medicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Dr. Dario Kriz på telefon 046-286 5400 eller email: info@lifeassays.com