Bolagsstämma i LifeAssays AB beslutar att avslå förslag om likvidation

IDEON, Lund ⎯  Efter att styrelsen för LifeAssays upprättat kontrollbalansräkning som utvisat att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet kallade styrelsen, enligt vad aktiebolagslagen föreskriver, till extra bolagsstämma för prövning av om bolaget ska gå i likvidation. Vid sådan extra bolagsstämma tidigare idag beslutade aktieägarna, i enlighet med vad styrelsen förespråkade, att bolaget inte ska gå i likvidation utan att verksamheten ska drivas vidare.

Aktiebolagslagen föreskriver att en ny bolagsstämma ska hållas inom åtta månader vid vilken aktieägarna på nytt ska pröva frågan om bolaget ska gå i likvidation. Styrelsen ska inför den andra bolagsstämman upprätta en ny kontrollbalansräkning. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är bolaget skyldigt att gå i likvidation.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som LifeAssays AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.