CHEMEL BESTÄLLER FEM INSTRUMENT FÖR INDUSTRIELLT BRUK

IDEON, Lund - LifeAssays AB har idag fått en order från Chemel AB omfattande de första fem (5) LifeAssays® Reader-instrumenten för industriellt bruk. Chemel AB har tidigare tecknat ett OEM- och licensavtal med LifeAssays AB, 2010-02-14, att Chemel AB skulle få använda LifeAssays AB:s teknologiska plattform (LifeAssays® Reader, LifeAssays® Reaktion Vial och Algorithm OEM Chip) för analys av IgG när Chemel AB själva tagit fram analysmetod för IgG-bestämning.

Chemel AB har nu tagit fram en stabil analysmetod för IgG-bestämning inom industrin. Chemel AB har enligt avtal kontrakterat LifeAssays AB för produktion av ettusen (1000) IgG-test redan i år och upp till 100 gånger (men minst 10 gånger) nästa år. Genom dagens order av fem LifeAssays® Readers konkretiseras samarbetskedjan vilket också innebär att LifeAssays AB utnyttjar sin aktuella överkapacitet för produktion av testkit.

Styrelsen

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com