DELÅRSRAPPORT

(NGM: LIFE B)

• Nettoomsättningen för perioden januari – september 2009 uppgick till 90 tkr

(0 tkr motsvarande period föregående år).

• Intäkterna för perioden januari – september 2009 uppgick till 238 tkr

(66 tkr motsvarande period föregående år).

• Resultatet efter skatt uppgick till –6 646 tkr (-5 501 tkr).

• Resultat per aktie blev –0,03 kr (-0,03 kr).

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att sälja egentillverkad utrustning och reagens som bygger på bolagets MagnetoImmunoAssay teknologiplattform. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. Befintliga metoder är långsamma och inkluderar i vissa fall användandet av radioaktiva material. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

Enligt LifeAssays® förra rapport (2009: Q2), beställde under Q3 bolagets nordiska distributör på veterinärssidan tio instrument samt 70 blodtestkit för hund-CRP. Ordervärdet uppgick till 66 tkr. Bolaget levererade i slutet av augusti tio instrument samt 45 blodtestkit i enlighet med distributörens önskemål. Bolaget uppskattar att dessa tio instrument placerade hos slutkund kommer att generera en återkommande årlig försäljning av blodtestkit vilken för LifeAssays® del kommer att utgöra 60 tkr per år.

Lifeassays har hittills sålt 21 instrument till bolagets nordiska distributör på veterinärssidan. Under Q3 påbörjades en uppgradering av samtliga instrument för att ytterligare förbättra kvaliten. Uppgraderingen beräknas vara helt avslutad under vecka 45.

I Q2 rapporten meddelades att LifeAssays® har beviljats statligt VINNOVA bidrag om 100.000 kr för utveckling av blodtest för häst. Stödet har beviljats inom programmet Forska&Väx och ska användas under 2009 för utveckling av ett nytt veterinärt blodanalystest (inflammationsmarkör SAA) för häst. Bolaget har anställt en forskare som arbetar med projektet. Under perioden erhöll bolaget en första utbetalning på 75 tkr från VINNOVA.

Status för produktionen av blodanalyssystem för veterinärt bruk

Bolaget har en produktionskapacitet på ca 20 instrument per månad. Fokus ligger på att öka denna i ett första steg till 100 instrument per månad med bibehållen kvalitet och ett reducerat produktionspris. Konstruktionen är komplex varför införandet av underleverantörer i de olika produktionsleden sker gradvis. Bolaget får komponenter levererade av underleverantörer från Sverige, Kina, EU och USA. Kretskortmonteringen sköts numera av ett lokalt företag. Instrumenthöljet tillverkas i Sverige. All produktion sker i enlighet med LifeAssays® kvalitetssäkringssystem.

Enligt tidigare rapportering (2009: Q2) erhöll LifeAssays® under tredje kvartalet 100.000 specialdesignade engångsvialer för veterinärt bruk. Dessa vialer används vid produktionen av bolagets engångsblodtest för hund-CRP.

Status för produktionen av blodanalyser för humant bruk (Point-Of-Care)

Bolaget har tidigare meddelat att det avser under november månad att distribuera ett icke IVD CE-märkta evalueringsinstrument för patientnära blodanalys av CRP per distributör. Bedömningen är att detta ska kunna ske enligt plan eftersom mestadels samtliga delkomponenter i human-instrumentet redan finns i produktion på veterinärsidan.

Under tredje kvartalet har en delleverans på 1.000, av de beställda 10.000, specialdesignade engångsvialer för humant bruk levererats till bolaget och bedömts hålla en mycket hög kvalitet. Dessa vialer används vid produktionen av bolagets engångsblodtest för humant-CRP.

En förutsättning för att bolaget ska kunna marknadsföra och sälja CRP-test för humant bruk (patientnära blodanalyser) inom EU är IVD CE-märkning av CRP-testen, vilket i sin tur är beroende av att bolaget blir ISO 9001:2008 certifierat. Enligt pressmeddelande daterat 2009-10-15 genomgick bolaget den 13-14 oktober en andra interna kvalitetskontroll med bolagets ISO certifieringskonsult Jonathan Phillips (B. S. Partership, UK) varvid bolagets rutiner för kvalitetskontroll granskades. I enlighet med rekommendation i konsultens slutrapport går LifeAssays vidare enligt plan för att genomgå en oberoende kvalitetskontrollrevision den 30 november – 1 december 2009. Detta innebär att en ISO 9001:2008 certifiering förväntas kunna erhållas under december 2009. Enligt konsultens slutrapport behöver ISO 9001:2008 certifieringen kompletteras med en teknisk dokumentation för att LifeAssays skal kunna erhålla en IVD CE-märkning av CRP testen för humant bruk (patientnära blodanalyser). Detta kan enligt samma rapport avses kunna bli färdigställt i slutet av första kvartalet 2010. IVD CE-märkning är inte nödvändig för bolagets veterinära produkter varför tidplanen för dessa är oberoende av bolagets pågående certifieringsprocesser.

Marknad

På veterinärsidan har LifeAssays® ett tätt affärssamarbete med bolagets Nordiska distributör Medinor AS. Budskapet till LifeAssays® är att det finns en efterfrågan på bolagets produkter på den nordiska marknaden. En marknadskampanj för hund-CRP har tagits fram och planeras att genomföras under det fjärde kvartalet.

Det finns ett stort internationellt intresse för distribution av LifeAssays® produkter. Bolaget har idag distributörer för sina kommande patientnära blodanalyser i följande länder: Sverige (ANL Produkter AB), Finland (Diagnostica Fennicia Oy), Danmark (OPCO A/S), Island (CETUS EHF), Tjeckien (Medista s.r.o.), Grekland (Neomedica) samt Turkiet (Savas Medical LTD STI). I samband med deltagandet vid den internationella medicinteknikmässan MEDICA TRADE FAIR som hålles den 18-21 november i Düsseldorf (Tyskland) kommer det ges tillfälle att exponera produkterna på både veterinär- och humansidan.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

Enligt pressmeddelande daterat 2009-10-15 och ovan nämnt genomgick bolaget den 13-14 oktober en andra interna kvalitetskontroll. Enligt slutrapport från denna är LifeAssays® redo för en oberoende kvalitetskontrollrevision för ISO 9001:2008.

PERIODENS RESULTAT

Resultatet för LifeAssays® uppgår preliminärt till –6 646 380 kr (–5 501 454 kr), resultatet per aktie uppgår till –0,03 kr (-0,03 kr), vilket följer fastställd budget.

INVESTERINGAR

Periodens investeringar uppgick till 812 568 kr (1 223 972 kr) av vilka 604 341 kr utgör patentinvesteringar. Resten utgör inköp av inventarier.

KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital var -5 978 664 kr (-4 925 299 kr). Likvida medel per den 30 september 2009 uppgick till 8 271 315 kr (5 647 593 kr). Under andra kvartalet 2009 genomfördes en fulltecknad nyemission, vilken tillförde LifeAssays 11,3 Mkr efter emissionskostnader.

LIFEASSAYS® ABs AKTIE

LifeAssays® ABs aktie, LIFE B med ISIN-kod SE0000819054, är sedan 28 juni 2002 noterad på NGM Equity vid Nordic Growth Market (NGM), som är en börs under Finansinspektionens tillsyn. En handelspost omfattar 10 000 aktier.

ÄGARSTRUKTUR

Antalet registrerade aktier i Bolaget uppgick vid rapporteringsperiodens utgång till 237 684 865 aktier. För motsvarande period 2008 uppgick antalet registrerade aktier till 190 147 892 stycken. Aktiekursen (senaste betalkursen) för tredje kvartalet 2009 var 0,40 kr (0.47 kr), vilket ger ett börsvärde på 95,1 Mkr (89,4 Mkr). Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

Arbetet med LifeAssays® valberedning inför årsstämma 2010 påbörjades under tredje kvartalet. I valberedningen ingår Lars-Olof Hansson (representerar European Institute of Science AB som är bolagets största aktieägare), Joakim Lindqvist (representerar Moderna Försäkringar AB som är bolagets näst största aktieägare) och Sverker Arnestrand (representerar Unisam AB som är tredje störste aktieägare som är oberoende av de två största aktieägarna). Valberedningen kan nås via email på info@lifeassays.com.

Kontaktinformation:

LifeAssays® AB, Scheelevägen 19F:2, 223 70 LUND, tel 046-286 5400, fax 046-286 5419

Web: www.lifeassays.com, epost: info@lifeassays.com

VD och kontaktperson: Docent Dario Kriz

(För fullständig rapport, se bif. fil)