DELÅRSRAPPORT (Q3) 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2010

(NGM:LIFE B)

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – september 2010 uppgick till 1 110 tkr

(90 tkr motsvarande period föregående år).

• Nettoomsättningen för perioden juli – september 2010 uppgick till 210 tkr

(54 tkr motsvarande period föregående år).

• Resultatet efter skatt uppgick till –7 317 tkr (-6 646 tkr motsvarande period föregående år).

• Resultat per aktie blev –0,03 kr (-0,03 kr motsvarande period föregående år).

(För fullständig rapport, inkl. tabeller, se bifogad fil)

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att tillgodose läkare och patienters behov av enkla och tillförlitliga test för snabb patientnära blodanalys. Bolagets patenterade produkter utgörs av egentillverkade instrument och engångsreagens vilka är ofarliga för patienter, personal och miljö. Alternativa marknader för bolagets produkter återfinns inom veterinärmedicin samt livsmedels- och läkemedelsindustrin.

Tiofaldig försäljningsökning jämfört med samma period 2009

Det är glädjande att vår försäljning på veterinärmarknaden för perioden jan-sep (Q1-Q3) 2010 uppgick till 1 110 tkr, vilket är en tiofaldig ökning jämfört med försäljningen på 90 tkr som uppnåddes för motsvarande period 2009. Försäljningen från årets början och fram till tidpunkten (20 okt) för upprättandet av denna rapport har ökat till 1 233 tkr.

Försäljningen av hund-CRP blodtest ökar

Under tredje kvartalet (Q3) såldes 7 veterinära instrument, vilket ska jämföras med totalt 47 stycken under hela föregående år samt 14 stycken under (Q2). Det ackumulerade antalet sålda veterinära instrument uppgick i slutet av tredje kvartalet (Q3) 2010 till 202 stycken. Dessa instrument genererar återkommande försäljning av bolagets hund-CRP blodtest samt potentiellt även försäljning av nya framtida blodtest.

Under tredje kvartalet sålde vi 4 100 hund-CRP blodtest, vilket kan jämföras med 2 100 sålda hund-CRP blodtest under hela föregående år. En intressant trend är dock den ökande försäljning av hund-CRP blodtest som noterades i slutet av tredje kvartalet (Q3). Den totala försäljningen av hund-CRP blodtest för perioden låg på samma nivå som för andra kvartalet (Q2) 2010. Under fjärde kvartalet (Q4) har vi hittills sålt 3 180 hund-CRP blodtest, vilket talar för att trenden håller i sig.

Den totala försäljningen för tredje kvartalet (Q3) uppgick till 210 tkr, vilket är en förbättring från 54 tkr för samma period föregående år. Den genomsnittliga täckningsgraden som uppnåddes vid försäljningen av bolagets produkter under tredje kvartalet (Q3) uppgick till 48 %. Detta är i nuläget en acceptabel siffra med tanke på att produktionen fortfarande sker i liten skala.

Utveckling av bolagets marknadssida

Första kvartalet (Q1) 2010 inleddes med en snabb försäljningsexpansion på veterinärmarknaden för både instrument och tillhörande hund-CRP blodtest då vår Nordiska distributör byggde upp lager för att kunna säkra leveranser till kunder. Detta hade följdverkningar på andra (Q2) och tredje (Q3) kvartalet som båda uppvisade en nedgång i instrumentförsäljningen. Försäljningen av instrument har ännu inte uppnått samma nivåer som för första kvartalet vilket förklaras av att bolaget har haft en underutvecklad marknadssida.

Under tredje kvartalet (Q3) har vi gjort strukturförändringar i bolagets organisation i syfte att effektivisera och expandera den befintliga verksamheten. För att möjliggöra en snabb expansion har bolagets lokalyta fördubblats från 150 m2 till 316 m2. Produktionslinjerna för humana respektive veterinära produkter har separerats och därmed kunnat effektiviseras. Vidare har utrymme för att utöka marknads- och försäljningsavdelningarna skapats.

Rekrytering av nya medarbetare för både utveckling av bolagets marknadssida samt för en ökad produktion påbörjades under tredje kvartalet (Q3). Vi kommer även att förstärka bolagets marknadssida på styrelsenivå samt genom rekrytering av en ny VD med gedigen marknadsbakgrund. På sikt kommer min nuvarande roll i bolaget att upphöra för att min tekniska kompetens bättre ska kunna tillvaratas.

LifeAssays nya förstärkta ägarbild

Det var med stor glädje som jag tog emot beskedet av Sten K Johnsson att han beslutat sig för att träda in i bolaget som ny huvudägare. Beslutet innebar att bolaget tillfördes 5 Mkr och att vi inte behövde använda våra begränsade personalresurser till att arbeta med kapitalanskaffning. Genom Sten K Johnssons inträde i bolaget har vi nu fått en kapitalstark huvudägare som kan säkra bolagets finansiering långsiktigt.

Avslutningsvis vill jag tacka alla våra aktieägare som under många år har stöttat bolaget. Vi har tillsammans lyckats bygga upp ett unikt svenskt högteknologiskt LifeScience-bolag som har en fantastisk internationell marknadspotential.

Lund i oktober 2010

Dario Kriz, Tekn. Dr.

VD för LifeAssays AB och

Docent vid Lunds Universitet

PS! Besök gärna vår hemsida (www.lifeassays.com) om ni vill se en film som visar hur våra produkter används.