DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2007

(NGM: LIFE B)

• Intäkterna för perioden januari - september 2007 ökade till 456 tkr (53 tkr motsvarande period föregående år).

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till –4 295 tkr (-3 208 tkr).

• Resultat per aktie blev –0,02 kr (-0,02 kr).

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

Under kvartal tre har vidareutvecklingen av Point-Of-Care systemet (patientnära blod-analyssystem för CRP/hsCRP), uppbyggnaden av reagensproduktionsanläggning samt arbetet med kvalitetssäkring fortsatt enligt plan.

I enlighet med tidigare rapportering har LifeAssays erhållit formsprutade provexemplar av behållarna för de planerade engångstesten. Eftersom dessa behållare samt medföljande kalibreringskomponent kommer att stå för huvuddelen av bolagets försäljning har en amerikansk patentfirma anlitats för granskning och färdigställande av nya patentansökningar. Under kvartal tre lämnades en ny patentansökning in till det amerikanska patentverket.

I enlighet med tidigare rapportering har i början av kvartal tre Miljödomstolen genom dom meddelat att den lämnar LifeAssays tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken att i bolagets lokaler på fastigheten Syret 1 i Lunds (Scheelevägen 19F) årligen producera 750.000 engångsreagens för blod och urinanalys.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

LifeAssays deltar i dagarna på en av världens största mässor inom medicinteknik, MEDICA 2007, (Düsseldorf, Tyskland). Onsdagen den 14 november presenterades för första gången Bolagets Point-Of-Care system (patientnära blodanalyssystem för CRP/hsCRP) på denna mässa. Invigningen inleddes med en kort presentation av LifeAssays Vd, Docent Dario Kriz. Visningen av det nya blodanalyssystemet mottogs positivt och med ett stort intresse. Bolagets monter besöktes av många ytterligare distributörer som uttryckte önskemål om att få sälja på sina marknader.

I samband med premiären av blodanalyssystemet har en ny kundorienterad hemsida utvecklats baserad på bolagets nya grafiska profil. På bolagets hemsida finns även en presentation över det nya blodanalyssystemet.

Med anledning av premiären av blodanalyssystemet har bolaget under kvartal fyra lämnat in två nya patentansökningar till det svenska patentverket. I och med detta har bolaget lagt ned betydande resurser på att skapa ett stängt system mellan kund och LifeAssays för att reducera risken att andra bolag skall försöka inkräkta på bolagets framtida reagensförsäljning. Systemet bygger på ett unikt datachip som levereras med varje sats av förbrukningsreagens som kunden köper. Vidare bygger systemet på en ny typ av reagensrör som erbjuder kunden handhavande-fördelar.

Enligt tidigare rapportering beräknas försäljningen av LifeAssays CRP blodtest starta i början av 2008.

PERIODENS RESULTAT

Resultatet för LifeAssays uppgår preliminärt till –4 295 101 kr (–3 208 436 kr), resultatet per aktie uppgår till –0,02 kr (-0,02 kr), vilket följer fastställd budget. Den ökade förlusten jämfört med motsvarande period för förgående år beror i huvudsak på nyanställningar samt ökade kostnader för produktframtagning.

INVESTERINGAR

Periodens investeringar uppgick till 561 601 kr (701 668 kr) av vilka 397 192 kr utgör patentinvesteringar. Resten utgör inköp av inventarier.

ÄGARSTRUKTUR

Antalet registrerade aktier i Bolaget uppgick vid rapporteringsperiodens utgång till

190 147 892 aktier. För motsvarande period 2006 uppgick antalet registrerade aktier till 142 610 919 stycken.

Aktiekursen (senaste betalkursen) för tredje kvartalet 2007 var 0,66 kr (0.34 kr) vilket ger ett börsvärde på 125,5 Mkr (48,5 Mkr). Aktiens kvotvärde är 0,02 kr.

(För tabeller se bifogad fil)

RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER VID UPPRÄTTANDET AV DENNA DELÅRSRAPPORT

Företagets riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2006 (sida 17-18) samt nedan. Några generella förändringar i denna riskbild förekommer inte.

Riskfaktorer En investering i LifeAssays innebär betydande risker. Bolaget befinner sig i ett tidigt skede av sin utveckling, vilket innebär att risken är hög såväl tekniskt, affärsmässigt som finansiellt. En investering i LifeAssays medför såväl hög risknivå som hög förtjänstnivå, vilket kan innebära goda förtjänstmöjligheter vid en positiv utveckling, men den kan också vid negativ utveckling innebära att hela det investerade kapitalet förloras. Varje investerare måste själv bilda sig en uppfattning om bolagets möjligheter och risker. Följande faktorer, som inte framställs i någon prioritetsordning och heller inte gör anspråk på att vara heltäckande, bör övervägas noga vid en utvärdering av bolaget. Vid osäkerhet gällande riskbedömning bör råd inhämtas från kvalificerade rådgivare.

Tidigt utvecklingsstadium LifeAssays produkter kräver ytterligare aktiviteter bl a utveckling, tester samt certifiering/tillstånd och ackreditering innan försäljningsintäkter kan förväntas. Det finns ingen garanti för att utfallet av sådana aktiviteter kommer att bli positivt eller att produkterna kommer att tas väl emot på marknaden. Det är förenat med stora kostnader att få produkten godkänd att användas inom vården. Dessa kostnader kommer inte att kunna återvinnas om produkten inte uppnår uppsatta kvalitetskrav.

Forskning och utveckling Även om de resultat som hittills kommit fram är mycket lovande när det gäller detektering av proteiner kan det inte garanteras att utfallet av bolagets fortsatta forskning och utveckling kommer att vara positiv. Dessutom kan andra bolag utveckla metoder som visar sig vara överlägsna våra. I båda fallen skulle detta inverka negativt på bolagets möjligheter att generera framtida intäkter.

Framtida kapitalbehov Såväl storleken som tidpunkten för LifeAssays framtida kapitalbehov beror bland annat på möjligheterna att gå in i partnerskap och/eller licensavtal, framgångar i forskningsprojekt, både externt och internt, testning av produkten samt erhållande av nödvändiga godkännande från myndigheter av patent och produkter. Bolaget kan behöva genomföra framtida nyemissioner. Det finns inga garantier för att nytt kapital, om behov uppstår, kan anskaffas eller att det kan anskaffas på för befintliga aktieägare fördelaktiga villkor.

Konkurrenter Det medicintekniska området utvecklas snabbt och antas fortsätta göra så. Andra företag forskar och utvecklar analysinstrument som kan komma att konkurrera med LifeAssays produkter. Vissa av dessa företag både inom och utanför Sverige har avsevärt större resurser och längre verksamhetshistorik än LifeAssays. Uppkomsten av konkurrerande produkter som idag är okända kan innebära en förlust av förväntade framtida marknadsandelar. Konkurrerande produkter kan också störa etableringen av viktiga strategiska allianser med något eller några av de företag som utvecklar analysinstrument. Rätt timing kan vara helt avgörande för denna produkts genomslagskraft. Eftersom LifeAssays patentskydd är fördelat på olika patentfamiljer och dessa har begränsats till vissa geografiska områden kan konkurrenter lansera produkter som bygger på liknande teknik på de marknader som inte skyddas av befintliga patent. Bolaget avser dock att driva en fortsatt aktiv patentstrategi för vidareutveckling av patentskydd för existerande samt nyutvecklade produkter. Värdet av LifeAssays är delvis beroende av förmågan att erhålla och försvara patent och andra immateriella rättigheter. Det finns ingen garanti för att patenten kommer att ge tillräckligt skydd eller att de inte kommer att kringgås av andra.

Beroende av nyckelpersoner LifeAssays AB är beroende av ett fåtal nyckelpersoner. Bolagets framtida utveckling beror i hög grad på förmågan att attrahera och behålla kompetent personal. Om någon eller några av dessa nyckelpersoner skulle lämna

LifeAssays, skulle detta kunna få en negativ effekt på bolagets möjligheter att nå sina planerade utvecklingsmål.

Aktiens likviditet och kurs LifeAssays aktier är noterad på den av Finansinspektionen auktoriserade börsen NGM. Kursen påverkas av ett antal olika omvärldsfaktorer. Eftersom avståndet mellan köp- och säljkurs varierar från tid till annan finns ingen garanti att aktier som förvärvats kan säljas på för innehavaren acceptabla nivåer vid varje given tidpunkt.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Denna rapport är upprättad i enlighet med Redovisningsrådet rekommendation RR20

Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i delårsrapporten som i den senaste årsredovisningen. Då bolaget inte har någon koncernredovisning medför undantagen från IFRS enligt RR32 att det inte blir någon materiell påverkan på bolagets redovisning enligt IFRS-reglerna gentemot redovisningsrådets

rekommendationer 1-29.

EKONOMISK INFORMATION FÖR ÅR 2007

Bokslutskommuniké januari-december 31 januari 2008

Årsstämma 2008 27 mars 2008

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför. Delårsrapporten har ej granskats av bolagets revisor.

Lund den 14 november 2007

Styrelsen för LifeAssays AB

Arne Jakobsson, Ordförande Dario Kriz, VD och styrelseledamot

Björn Lundgren, Styrelseledamot Maria Danfelter, Styrelseledamot