EXTRA BOLAGSSTÄMMA I LIFEASSAYS AB (PUBL)

Vid extra bolagsstämma den 2 oktober 2014 i LifeAssays AB (publ) fattades bl.a. beslut om företrädesemission av units, minskning av aktiekapitalet och erforderliga ändringar av bolagsordningen.

Beslut om minskning av aktiekapitalet och ändring av bolagsordningen

Ändamålet med minskningen är avsättning till fri fond och bolagets aktiekapital kommer att minskas med 6 949 521,18 kronor. Minskningen genomförs utan indragning av aktier.

Aktiekapitalet kommer att uppgå till 5 791 267,65 kronor efter minskningsbeslutet (före genomförande av nedanstående unitemission), vilket innebär ett kvotvärde om 0,15 kronor per aktie.

För att möjliggöra genomförandet av minskningen av aktiekapitalet fattade stämman även beslut om ändring av bolagsordningen.

Beslut om företrädesemission av units och ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade om företrädesemission av högst 38 608 451 units enligt huvudsakligen följande villkor.

• Bolagets aktieägare har företrädesrätt att teckna units
  • För varje aktie i bolaget som innehas på avstämningsdagen erhålls en (1) uniträtt
  • En (1) uniträtt berättigar till teckning av en (1) unit
  • En (1) unit består av två (2) nya aktier av serie B och en (1) teckningsoption av serie 2014/2015
  • Teckningskursen uppgår till 0,60 kronor per unit, varav 0,30 kronor avser respektive aktie och teckningsoptionerna ges ut utan vederlag
  • Avstämningsdag för rätt att erhålla uniträtter är den 9 oktober 2014
  • Varje teckningsoption av serie 2014/2015 berättigar till teckning av en (1) aktie av serie B i bolaget under perioden från och med registrering av teckningsoptionerna hos Bolagsverket till och med den 15 september 2015, till en teckningskurs om 40 öre per aktie
  • Teckning av units ska ske under perioden 13 oktober – 27 oktober 2014

Följande tidplan gäller för unitemissionen.

• Avstämningsdag: 9 oktober 2014
  • Teckningstid: 13 oktober – 27 oktober 2014
  • Sista dag för handel med LifeAssays-aktien inklusive uniträtter: 7 oktober 2014
  • Första dag för handel med LifeAssays-aktien exklusive uniträtter: 8 oktober 2014
  • Handel med uniträtter kommer att ske på NGM Equity under perioden 13 oktober – 23 oktober 2014.
  • Handel med BTU kommer att ske på NGM Equity från och med den 13 oktober 2014 fram till dess att Bolagsverket har registrerat unitemissionen.

För innehavare av teckningsoption i serie B2 2013/2014 innebär unitemissionen att det kommer att ske en omräkning av teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption ger rätt att teckna. Information om resultatet av omräkningen kommer att offentliggöras genom pressmeddelande efter att teckningstiden i unitemissionen har löpt ut.

För fullständiga villkor, anvisningar och ytterligare information om unitemissionen och bolaget hänvisas till det prospekt som bolaget beräknar offentliggöra inom de närmaste dagarna. Prospektet kommer att finnas tillgängligt på bolagets webbplats www.lifeassays.com och på Erik Penser Bankaktiebolags webbplats www.penser.se.

För att möjliggöra genomförandet av unitemissionen beslutade stämman att ändra gränserna för antal aktier och aktiekapital i bolagsordningen. Beslutet innebar att bolagsordningens 4 § första stycket, första och andra meningen, fick följande lydelse:

Aktiekapitalet ska utgöra lägst femton miljoner kronor (15 000 000) och högst sextio miljoner kronor (60 000 000). Antalet aktier som kan finnas utgivna i bolaget kan lägst vara etthundra miljoner (100 000 000) och högst fyrahundra miljoner (400 000 000).

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB (publ), Anders Ingvarsson, på telefon 046-286 54 00 eller e-mail: info@lifeassays.com

Om LifeAssays®. NGM-noterade LifeAssays® AB’s affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserat på företagets patenterade teknologiplattform “MagnetoImmunoAssay”. Företagets mål är att erbjuda säkra och robusta system för att erhålla snabba och korrekta testsvar inom human och veterinär medicin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 oktober 2014 cirka kl12.10