EXTRA BOLAGSSTÄMMA I LIFEASSAYS AB (PUBL)

Vid extra bolagsstämma den 7 mars 2014 i LifeAssays AB (publ) fattades bl.a. beslut om minskning av aktiekapitalet. För att möjliggöra genomförandet av minskningen av aktiekapitalet fattade bolagsstämman även beslut om ändring av bolagsordningen.

Minskning av aktiekapitalet

Ändamålet med minskningen är förlusttäckning och bolagets aktiekapital kommer att minskas med 16 035 739,02 kronor. Minskningen genomförs utan indragning av aktier.

Aktiekapitalet kommer att uppgå till 12 599 509,23 kronor efter registrering av minskningsbeslutet, vilket innebär ett kvotvärde om 0,33 kronor per aktie.

För ett bolag som LifeAssays AB (publ), och i den situation bolaget befinner sig, är dagens aktiekapital orimligt högt i förhållande till bolagets egna kapital. Med de aggressiva marknadssatsningar som bolaget nu genomför och de kostnader de för med sig, är ett balanserat aktiekapital av yttersta vikt.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade ändra gränserna för antal aktier och aktiekapital i bolagsordningen för att möjliggöra genomförandet av aktiekapitalminskningen.

Beslutet innebar att första och andra meningen i 4 § i bolagsordningen fick följande lydelse (ändringar i kursiv stil):

”Aktiekapitalet ska utgöra lägst tolv miljoner tvåhundratio tusen kronor (12 210 000) och högst fyrtioåtta miljoner åttahundrafyrtio tusen kronor (48 840 000). Antalet aktier som kan finnas utgivna i bolaget kan lägst vara trettiosju miljoner (37 000 000) och högst hundrafyrtioåtta miljoner (148 000 000).”

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB (publ), Anders Ingvarsson, på telefon 046-286 54 00 eller e-mail: info@lifeassays.com

Om LifeAssays®. NGM-noterade LifeAssays® AB’s affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserat på företagets patenterade teknologiplattform “MagnetoImmunoAssay”. Företagets mål är att erbjuda säkra och robusta system för att erhålla snabba och korrekta testsvar inom human och veterinär medicin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 mars 2014 cirka kl. 11.10.