• LifeAssays/

Försäljningen av LifeAssays® test för inflammation hos hästar fortsätter att utvecklas mycket positivt.

IDEON, Lund ⎯ LifeAssays® fokus har så här långt under 2014 legat på att etablera vår inflammationstest för hästar på den svenska marknaden. Vår försäljningspartner, MBC, har hunnit med drygt 25 besök sedan början av januari och vi har så här långt fått ja från två tredjedelar av alla besökta kunder. En del av kunderna har precis kommit igång med användandet medan andra redan har köpt ytterligare engångstester. Ett fantastiskt bra utfall så här långt!

Som en del av varumärkesbyggandet deltog LifeAssays® och MBC med egen utställningsmonter i anslutning till ”Gothenburg Horse Show”. Vi fick ett mycket bra mottagande och många enskilda hästägare, föreningar och även professionella ryttare som deltog i evenemanget, besökte vår monter. Vi kommer senare i år att fokusera mer på de marknader som ligger utanför den svenska travmarknaden och detta får ses som ett första steg i den processen.

Försäljningen totalt för årets två månader var 2,5 gånger högre än den för motsvarande period 2013, dock skall man komma ihåg att februari var 2013 års sämsta månad försäljningsmässigt. Även med det i åtanke fortsätter hund CRP att öka och länder som Italien och Frankrike har lagt nya order och vi bokar nu försäljning av vår hästtest. I USA väntar vi fortfarande på genomslag i några av våra utvärderingar, och att den förväntade försäljningen av instrument och reagens ska komma igång.

FoU har tillsammans med Produktion genomfört de sista stegen i klinisk utvärdering och uppskalning inför lanseringen av vår test för katt. De sista resultaten skall vara oss tillhanda inom 10 dagar vilket innebär en planerad säljstart i början av april. Vi vet från bl.a. Norden att denna test är efterfrågad och är övertygade om att den kommer att fungera bra som komplement till hundtesten på våra redan placerade system. För de veterinärer som funnit att endast en hundtest inte motiverat en investering i LifeAssays® system, kommer kattesten att bidra till att hjälpa upp försäljningen av nya system. Med häst- och katt-testen lanserade, kommer FoU att fokusera på nästa version av VetReader® och ägna en hel del av sina resurser tillsammans med Tom och hans säljteam, för att säkerställa det tekniska stödet i de lanseringar vi har framför oss.

Avslutningsvis vill jag meddela att vi kommer att finnas representerade på en av Europas största utställningar för husdjur, BSAVA i Birmingham i början av april. Här kommer vår test för katt att få sin internationella lansering och jag återkommer i Kvartalsrapport 1 med mer uppdateringar om bl.a. detta och de senaste nyheterna kring försäljningen av hästtesten.

Vänliga hälsningar,

Anders Ingvarsson, VD i LifeAssays®

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 mars 2014 kl. 08:30.