HALVÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni 2015

(för fullständig rapport, se bifogad fil)

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – juni 2015 uppgick till 2 390 tkr (2 000 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -7 751 tkr (-7 776 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultat per aktie blev –0,05  kr (-0,20 kr motsvarande period föregående år).

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att tillgodose läkare och patienters behov av enkla och tillförlitliga test för snabb patientnära blodanalys. Bolagets patenterade produkter utgörs av egentillverkade instrument och engångsreagens vilka är ofarliga för patienter, personal och miljö. Alternativa marknader för bolagets produkter återfinns inom veterinärmedicin samt livsmedels- och läkemedelsindustrin.

2015, kvartal 2.

• Försäljningen kvartal 2 uppgick till 1.347 tKr,  14% bättre än både föregående kvartal och motsvarande tid förra året. Antalet sålda tester är 29 % högre under första halvåret i år jämfört med 2014. Antalet sålda/placerade instrument är 76 i år, inkluderande de 10 som placerats i Kina men ej fakturerats ännu, vilket är på samma nivå som förra året. Till årets instrumentförsäljning kommer dessutom ordern på 32 instrument att levereras till Japan när registreringen är klar.
  • Kostnaderna låg i nivå med motsvarande period 2014
  • Sista dokumenten för registreringen i Japan lämnades in.
  • Första stegen till direktförsäljning i Norden av våra egna produkter togs.
  • En mycket lyckad lansering i Kina genomfördes
  • LifeAssays® var, tillsammans med vår Distributör IVS, Henry Scheins ”Vendor of the week”.
  • Utvecklingssamarbetet med Dynamiker kom igång.
  • En nyemission som övertecknades med 21,4% genomfördes vilket tillförde Bolaget ca 15,1 Miljoner Kr före emissionskostnader.

Årets andra kvartal har inneburit viktiga steg framåt på marknader i Asien såsom Japan, Korea och lanseringen i Kina var mycket lyckad.  Framgångarna fortsätter även i Turkiet. Samtidigt är det tydligt att lanseringen i Japan och framgång i USA krävs för att försäljningen i Bolaget skall lyfta. Det är därför glädjande att registreringsprocessen i Japan går framåt och att vår distributör i USA inlett en fokuserad satsning, geografiskt och produktmässigt, vilket bör ge det efterlängtade lyftet på den amerikanska marknaden.

Försäljning.

Bolagets försäljning ökade med 14 % jämfört med årets första kvartal och motsvarande kvartal 2014. Norden är fortfarande vår viktigaste marknad och vi ser att ett ökat fokus på våra nordiska kunder kommer att ytterligare stärka vår marknadsposition. Det är därför vi tillsammans med Alere beslutat oss för att, parallellt med dem, sälja LifeAssays® produkter direkt till slutkund i Norden.  Effekten av detta hoppas vi kunna se redan under årets tredje kvartal.

I Japan har registreringsprocessen fortgått enligt liggande plan. Distributören Swedenbro förbereder nu för lanseringen tillsammans med deras underdistributör. En första order på 32 instrument är lagd och skall levereras så snart registreringen är klar. Detta förväntas ske under augusti. Under maj har Distributörens ”KEY OPINION LEADER, KOL” genomfört ett första mindre seminarium där vår produkt var i fokus och ytterligare ett kommer att hållas i juli innan det planerade lanseringsseminariet den 10 september på svenska ambassaden i Tokyo.

Lanseringen i Kina har varit lyckad. Vi levererar nu c:a 750 tester per månad. Distributören har genomfört ytterligare seminarier, det senaste häromveckan, och vi förväntar oss nu fler order också på instrument det kommande kvartalet.

Korea fortsätter sin positiva utveckling. Vi märker av ett ökat intresse för vår hund CRP, bland annat genom att vi nu regelbundet får förfrågningar från andra bolag som vill ta in vår produkt till landet! Kattesten har väckt stort intresse och vår utvärdering i Korea skall snart vara slutförd. Kombinationen av dessa två tester kommer att stärka vår position i marknaden ytterligare.

På den amerikanska marknaden har Q2 inneburit en mer fokuserad satsning geografiskt vad gäller vår hund och kattest samt ett program specifikt för hästtesten. Tillsammans med IVS har planer specifikt för hur vår hästtest skall finna vägen till kliniker och tränare via Henry Scheins dedikerade säljare lagts upp, och den order vi fick på instrument i maj skall användas här. IVS beställde dessutom ytterligare 15 instrument som levererades i slutet av juni, en signal på att de förväntar sig att det nu skall börja röra sig på marknaden, efter all den insats av utbildning mm som gjorts under våren. USA är en marknad där världens största distributör av veterinärmedicinska produkter är en av våra säljkanaler. Det är självklart så att ibland har vi inte samma uppfattning om tidsaxel och prioritering, vilket gör det nödvändigt att öka stöd och uppföljning från vår sida, för att få det riktiga genomslaget i deras organisation. Delar av de resurser som Bolaget tillfördes i den nyss genomförda emissionen kommer att användas till just detta.

Produktförsäljningen har detta kvartal givit en något lägre marginal än väntat. Marginalen för instrumentförsäljningen var enligt plan 30 % medan försäljning av hundtesten, där en större del än planerat gick till marknader med lägre medelpris, medförde en marginal på 48 % för vår största intäktskälla. Vi är övertygade om att detta kommer att ändra sig med direktförsäljning i Sverige och försäljning i Japan och USA under andra halvan av 2015.

Uppskalning av produktionen av instrument och reagens löper enligt plan. De nya processer som införs för att öka produktionstaket för reagens har validerats under andra kvartalet och produktionstakten av instrument är som tidigare meddelats säkrad även för mycket stora volymer.

Utvecklingsavdelningen har under andra kvartalet tagit utvecklingen av vårt nästa instrument fram till det avslutande godkännandet och uppskalning, samt satt upp och övervakat kliniska studier med våra produkter. Vi har genomfört och genomför studier med hästtesten i Danmark och Spanien, hund- testen i Sverige, Australien, Japan och England samt kattesten i Turkiet och Korea. I dessa studier visar våra tester gång på gång sin styrka som kliniskt värdefulla hjälpmedel både för diagnostik och som verktyg att följa behandlingen av våra husdjur. Extra glädjande är de goda resultaten vi uppnått i utvärderingen av vår hund och katttest i Japan vilket naturligtvis är viktigt för lanseringen, samt den engelska studien som utförs tillsammans med en potentiell distributör.

Det samarbete vi har med det kinesiska bolaget Dynamiker för att överföra några av deras tester till vårt system har kommit igång under slutet av det andra kvartalet. Arbetet finansieras som tidigare nämnts helt av dem.

Det andra kvartalet avslutar ett halvår som avsevärt flyttat fram våra positioner på nyckelmarknader som USA och Japan. Direkt närvaro i den nordiska marknaden förväntas ge oss en snabbare tillväxt i försäljningen till förbättrade marginaler. Att dessutom Turkiet, Korea och nu även Kina ser ut att växa kraftigt framöver ger oss gott hopp inför årets avslutande kvartal och kommande år.

Juli 9, 2015

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

anders.ingvarsson@lifeassays.com

Viktiga händelser under andra kvartalet 2015.

LifeAssays® visar för första gången en prototyp av sitt nya instrument under ”British Small Animal Veterinary Association, BSAVA” i Birmingham.

Beijing Huaxukang Technology Co, Ltd. Lägger sin första order efter lanseringsmötet. Huaxukang och LifeAssays® AB genomförde den 21 april ett gemensamt lanseringsmöte i Beijing. Intresset för LifeAssays VetReader och test för, i första hand, inflammationsdiagnostik av hund och katt, har visat sig vara stort.  Den första ordern till Huaxukang, för vidare leverans till deras nya kunder har skickats under andra kvartalet.

IVS lägger första ordern på instrument till sin satsning på LifeAssays® test för inflammation hos hästar. Innovative Veterinary Solutions, IVS, har lagt sin första order på instrument som i huvudsak skall placeras hos hästägare, tränare och veterinärer tillsammans med Henry Schein.

LifeAssays® och Alere fördjupar sitt samarbete på veterinärmarknaden i Norden. Bolagen har beslutat att gemensamt bearbeta den Nordiska marknaden för veterinär diagnostik. Alere har genom åren byggt upp en god närvaro på veterinärkliniker runt om i Norden för LifeAssays® produkter. LifeAssays har i den processen bidragit med stöd till kunder likaväl som till Aleres försäljningspersonal. Genom denna överenskommelse kommer LifeAssays att ha direktkontakt med veterinärkliniker och sälja bolagets egna produkter för Hund, Katt och Häst, parallellt med Alere själv.

LifeAssays® AB och Dynamiker Biotechnology Ltd. har startat ett projekt för patientnära tester av djupa svampinfektioner. Som tidigare meddelats skall det kinesiska bolaget Dynamiker överföra ett antal egna tester som idag är ämnade för större laboratorier i referenssjukhus, till LifeAssays® system för patientnära testande. Projektet är finansierat av Dynamiker.

IVS, LifeAssays® distributör i USA, lägger uppföljningsorder på ytterligare 15 instrumentsystem. Innovative Veterinary Solutions, IVS, har lagt en order på ytterligare 15 system för leverans i juli.

Swedenbro, LifeAssays® distributör i Japan, lägger order på 32 instrument. Swedenbro, LifeAssays® distributör i Japan, har lagt en order på 32 instrument varav 2 skall levereras omgående och de övriga 30 kommer att levereras omedelbart när registreringen är klar. Förväntad leverans är under augusti.

LifeAssays® nyemission om ca 15,1 MSEK övertecknades med 21,42 % Unitemissionen i LifeAssays AB (publ) med företrädesrätt för bolagets aktieägare, för vilken teckningsperioden avslutades den 5 juni 2015 övertecknades. 92,24 procent har tecknats med stöd av uniträtter, motsvarande cirka 13,9 MSEK. 7,76 procent har tilldelats personer som anmält om teckning utan stöd av uniträtter, motsvarande cirka 1,2 MSEK.Genom unitemissionen tillfördes LifeAssays AB (publ) 15 058 540,65 SEK före emissionskostnader. Antalet aktier har ökat med 301 170 813 aktier från 100 390 271 aktier till 401 561 084 aktier.

Viktiga händelser efter utgången av andra kvartalet 2015.

Några viktiga händelser efter periodens slut har inte inträffat.

Kontaktinformation:

LifeAssays® AB, Scheelevägen 19F:2, 223 70 LUND, tel 046-286 5400, fax 046-286 5419

Web: www.lifeassays.com, epost: info@lifeassays.com

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

(För fullständig rapport, se bifogad fil)