KOMMUNIKÉ ÅRSSTÄMMA 2010

(NGM:LIFE B)

IDEON, Lund

Vid det NGM:noterade blodanalysbolaget LifeAssays AB årstämma den 28:e maj 2010 fattades följande beslut:

• Resultat och balansräkning för bolagets verksamhetsår 2009 fastställdes samt beslutades att i enlighet med styrelsens förslag att bolagets förlust om 9 270 711 kr överföres i ny räkning.

• Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

• Stämman beslutade att arvode till styrelsen till och med utgången av årsstämman 2011 skall utgå enligt följande: ordföranden skall erhålla 42 800 kronor och var och en av de övriga ledamöterna skall erhålla 30 000 kronor. Ingen ersättning skall utgå för eventuellt utskottsarbete. Ledamöter som utför arbete för bolaget utöver styrelsearbetet skall kunna erhålla skälig ersättning för sådant arbete efter beslut av styrelsen. Stämman beslutade att arvode skall utgå till revisor enligt räkning.

• Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fyra styrelseledamöter utan suppleanter. Till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill dess nästa årsstämma hållits omvaldes: Dario Kriz och Arne Jakobsson samt nyval av Sten Thunberg och Sverker Arnestrand.

• Beslut om valberedning Stämman beslutade att styrelsens ordförande skall årligen under tredje kvartalet sammankalla en valberedning som, utöver styrelsens ordförande, skall bestå av en representant vardera för minst två av bolagets största aktieägare/grupper per den 31 augusti och den största aktieägare/grupp som är oberoende av ovan nämnda huvudägare. Om någon av dessa aktieägare skulle välja att avstå från rätten att utse en representant eller om någon ledamot skulle lämna valberedningen innan dess arbete är slutfört skall rätten övergå till den aktieägare som, efter dessa aktieägare, har det största aktieinnehavet. Majoriteten av valberedningens ledamöter skall inte vara styrelseledamöter och styrelsens ordförande eller annan styrelseledamot skall inte vara valberedningens ordförande. Verkställande direktören eller annan person från bolagsledningen skall inte vara ledamot av valberedningen. Valberedningens sammansättning skall meddelas bolaget i sådan tid att den kan offentliggöras senast sex månader före årsstämman. Valberedningen skall inom sig utse en ordförande. Valberedningen skall utföra de uppgifter som från tid till annan följer av Svensk kod för bolagsstyrning.

• Beslut om riktlinjer för ersättning för ledande befattningshavare Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare vilket innebär i huvudsak att bolaget skall erbjuda en marknadsmässig kompensation som möjliggör att ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Förmånerna skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning och övriga sedvanliga förmåner och pension. Rörlig ersättning skall vara maximerad och relaterad till den fasta lönen. Den rörliga ersättningen skall baseras på utfallet i förhållande till uppsatta mål och sammanfalla med aktieägarnas intressen. Pensionsförmåner skall vara avgiftsbestämda och pensionsrätt skall gälla från tidigast 65 års ålder. Rörlig ersättning skall i huvudsak inte vara pensionsgrundande. Marknadsmässig ersättning skall utgå till styrelseledamöter som utför arbete för bolaget utöver styrelsearbetet. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för detta.

• I syfte att finansiera och säkra LifeAssays AB:s marknads- och produktionsverksamhet fram tills dess att bolagets egna försäljning börjar generera ett positivt kassaflöde fattade årstämman beslut om en företrädesnyemission enligt villkoren nedan. Datum för avstämningsdagen är den 2:e juni 2010 (innebärande att sista dagen för handel inklusive teckningsrätt är den 28:e maj 2010).

Beslöts enhälligt:

att öka bolagets aktiekapital med högst 475.369,72 kronor till högst 5.229.067,02 kronor genom utgivande av högst 23.768.486 aktier av serie B,

att nyemissionen skall ske med företräde för de egna aktieägarna,

att den som är registrerad aktieägare i LifeAssays AB på avstämningsdagen 2010-06-02 äger rätt att för tio gamla aktier oavsett aktieslag teckna en ny aktie,

att den som på avstämningsdagen 2010-06-02 är registrerad aktieägare i LifeAssays AB kommer att erhålla en stycken teckningsrätt för 10 (tio) innehavda aktier oavsett aktieslag,

att handel med teckningsrätter skall påbörjas 2010-06-07 och avslutas 2010-06-18,

att teckningstiden skall påbörjas 2010-06-07 och avslutas 2010-06-23,

att en (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie i bolaget,

att teckning med stöd av företrädesrätt skall ske under teckningstiden genom kontant betalning,

att utgivande samt handel med betalda tecknade aktier (BTA) även kallade interimsaktier skall ske,

att emissionskursen skall vara 0,25 kronor,

att för tecknad aktie skall erläggas kvotvärdet 0,02 krona och en överkurs om 0,23 krona tillhopa 0,25 krona i pengar varvid överkursen skall tillföras överkursfonden,

att de nyemitterade aktierna skall medföra rätt till utdelning för innevarande räkenskapsår 2010,

att aktier som inte tecknats med stöd av företrädesrätt skall erbjudas samtliga aktieägare,

att teckning utan stöd av företrädesrätt skall ske på fastställt formulär under teckningstiden,

att antalet aktier, tecknade utan stöd av företrädesrätt, som skall ingå i varje post skall vara 40.000 stycken,

att teckning utan stöd av företrädesrätt skall ske enligt separat teckningslista,

att vid bristande teckning, liksom vid full teckning, får alla de aktier man tecknat sig för,

att vid överteckning av de aktier som inte har tecknats med stöd av företrädesrätt skall aktiefördelningen mellan tecknarna ske i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske skall lottning tillämpas,

att till styrelsen delegera att efter teckningstidens slut besluta om tilldelning av aktier,

att tidpunkten för betalning av aktier som tilldelats utan stöd av företrädesrätt skall vara senast 2010-06-30,

att styrelsen eller den styrelsen därtill bemyndigar skall äga rätt att vidta sådana smärre ändringar i årsstämmans beslut som kan komma att erfordras i samband med genomförandet och registreringen av emissionen.

Samtliga beslut på föredragningslistan var enhälliga.

Docent Dario Kriz

VD LifeAssays

NGM-noterade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja utrustning som bygger på den patenterade MagnetoImmunoAssay teknologiplattformen. Målsättningen är att tillgodose läkare och patienters behov av ett säkert instrument för snabb analys. MagnetoImmunoAssay-metoden är helt ofarlig för patient, personal och miljö. Alternativa användningsområden återfinns inom livsmedels- och läkemedelsindustrin samt veterinärmedicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Docent Dario Kriz på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com