Kommuniké årsstämma 2015

Vid årsstämma i LifeAssays AB (publ) i Lund den 13 maj 2015 fattades bland annat följande beslut.

Resultat- och balansräkning, vinstdisposition samt ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet, fastställde de i årsredovisningen intagna resultat- och balansräkningarna samt beslutade i enlighet med styrelsens förslag till resultatdisposition.

Styrelse och revisor

Stämman omvalde styrelseledamöterna Anders Norling, Peter Forssberg, Joakim Lindqvist, Björn Lundgren och Bo Unéus. Stämman omvalde Anders Norling till styrelsens ordförande samt Peter Melinder till styrelsesuppleant.

Stämman beslutade att arvode till styrelsen till och med utgången av årsstämma 2016 ska utgå med sammanlagt 220 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna enligt följande: ordföranden ska erhålla 60 000 kronor och var och en av de övriga ledamöterna ska erhålla 40 000 kronor. Ingen ersättning ska utgå för eventuellt utskottsarbete. Ledamöter som utför arbete utöver styrelsearbetet kan få ersättning för nedlagd tid med upp till 100 000 kronor.

Stämman valde Mazars SET Revisionsbolag AB, Helsingborg till revisor. Mazars SET Revisionsbolag AB har låtit meddela att auktoriserade revisorn Annika Larsson kommer att utses som huvudansvarig för revisionen.

Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Valberedning och riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade om valberedning inför årsstämma 2016 samt om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med valberedningens respektive styrelsens förslag.

Beslut om minskning av aktiekapitalet och bolagsordningsändring 1

Stämman beslutade om minskningar av bolagets aktiekapital och ändring av bolagsordningen i enlighet med i huvudsak följande.

Ändamålet med minskningarna är täckning av förlust och avsättning till fritt eget kapital. Bolagets aktiekapital kommer att minskas med 6 039 027,1 kronor för täckning av förlust. Bolagets aktiekapital kommer att minskas med 4 000 000 kronor för avsättning till fritt eget kapital. Minskningarna genomförs utan indragning av aktier.

För att möjliggöra genomförandet av minskningarna av aktiekapitalet fattade stämman även beslut om ändring av bolagsordningen.

Beslut om företrädesemission av units och bolagsordningsändring 2

Stämman beslutade om en företrädesemission av högst 100 390 271 units enligt i huvudsak följande villkor.

• En unit består av tre aktier av serie B och en teckningsoption (serie 2015/2016). Varje teckningsoption berättigar till teckning av en aktie av serie B i bolaget.
  • Bolagets aktieägare har företrädesrätt att teckna units, varvid 1 befintlig aktie av serie B berättigar till 1 uniträtt, och 1 uniträtt berättigar till teckning av 1 unit.
  • Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna units är den 20 maj 2015.
  • Teckningskursen per unit är 15 öre, varav 5 öre avser respektive aktie av serie B. Teckningsoptionerna ges ut utan vederlag.
  • Teckning av units ska ske från och med den 22 maj 2015 till och med den 5 juni 2015.
  • Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie av serie B i bolaget till en teckningskurs som motsvarar 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen beräknad som ett genomsnitt av den för aktien i bolaget på NGM Equitys officiella kurslista noterade dagliga volymviktade betalkursen under 20 handelsdagar med början den dag bolaget offentliggör sin kvartalsrapport januari – mars 2016, eller, om bolaget inte offentliggjort någon sådan kvartalsrapport, den 29 april 2016 (”Beräkningsperioden”), dock lägst 5 öre och högst 15 öre.
  • Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie av serie B i bolaget under en sammanhängande period om tre kalenderveckor, med början en vecka efter Beräkningsperiodens utgång, dock senast den 3 juni 2016.

Följande tidplan gäller för unitemissionen.

• Avstämningsdag: 20 maj 2015
  • Teckningstid: 22 maj 2015 - 5 juni 2015
  • Sista dagen för handel med LifeAssays-aktien inklusive uniträtter: 18 maj 2015
  • Första dagen för handel med LifeAssays-aktien exklusive uniträtter: 19 maj 2015
  • Handel med uniträtter kommer att ske på NGM Equity under perioden: 22 maj 2015 - 3 juni 2015
  • Handel med BTU kommer att ske på NGM Equity från och med den 22 maj 2015 till och med registreringen hos Bolagsverket.

För innehavare av teckningsoptioner i serie 2013/2015 II och serie 2014/2015 innebär unitemissionen att det kommer att ske en omräkning av teckningskursen och det antal aktier som varje teckningsoption ger rätt att teckna. Information om resultatet av omräkningen kommer att offentliggöras genom pressmeddelande efter att teckningstiden i unitemissionen har löpt ut.

För fullständiga villkor, anvisningar och ytterligare information om unitemissionen och bolaget hänvisas till det prospekt som bolaget beräknar offentliggöra inom de närmaste dagarna. Prospektet kommer att finnas tillgängligt på bolagets webbplats www.lifeassays.com och på Erik Penser Bankaktiebolags webbplats www.penser.se.

För att möjliggöra genomförandet av företrädesemissionen fattade stämman även beslut om ändring av bolagsordningen.

Beslut om fondemission och minskning av aktiekapitalet i samband härmed

Stämman beslutade om en fondemission med 4 000 000 kronor utan utgivande av nya aktier samt en minskning av aktiekapitalet med högst 4 000 000 kronor för avsättning till fritt eget kapital. Aktiekapitalets minskning ska fastställas till ett belopp i kronor som motsvarar aktiekapitalets ökning enligt beslut om företrädesemission av units enligt ovan. Besluten är villkorade av att teckningen i nämnda emission inte uppgår till 4 000 000 kronor eller mer.

Beslut om emissionsbemyndigande

Stämman beslutade om emissionsbemyndigande enligt följande.

Styrelsen ska vara bemyndigad att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier enligt i huvudsak följande. Emission ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.  Bemyndigandet ska innefatta rätt att besluta om emission med kontant betalning, betalning genom kvittning eller betalning med apportegendom och i övrigt kunna förenas med villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska sammanlagt högst så många aktier kunna ges ut vid nyemission av aktier som motsvarar 20 procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget efter att företrädesemissionen av units enligt ovan har registrerats hos Bolagsverket.

LifeAssays AB (publ)