Kompletterande information från LifeAssays AB (Publ)

LifeAssays revisor avlämnade på måndagen den 8 juni sin revisionsberättelse för räkenskapsåret 2019. Av revisionsberättelsen fram går det en väsentlig osäkerhetsfaktor samt en anmärkning.

Väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift

Utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi fästa uppmärksamheten förvaltningsberättelsen av vilken, under avsnittet Likviditetsrisk, framgår att bolagets försäljning alltjämt är för låg för att generera positivt kassaflöde och att bolaget är beroende av extern finansiering, främst genom nyemissioner i moderbolaget, för att finansiera verksamheten. Vidare framgår att dotterföretaget historiskt erhållit finansiering för sin produktutveckling av finska Tekes och att dotterföretaget har ansökt om, men hittills inte erhållit, ytterligare lån. Det framgår vidare att likvida medel per den 31 december inte var tillräckliga för att säkerställa likviditeten för den kommande 12-månadersperioden. Dessa förhållanden tyder enligt vår bedömning på att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta verksamheten.

Anmärkning

Bolaget har vid flera tillfällen inte betalat skatter och avgifter i rätt tid.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson 46 46 286 54 00 eller email: info@lifeassays.com

Om LifeAssays®. NGM-listade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA). Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom human- och veterinärmedicin. För mer detaljer se www.lifeassays.com