Kort uppdatering från LifeAssays® AB.

Vi är nu en bit in i det andra kvartalet med en diger lista av aktiviteter. Som tidigare meddelats har vi ökat intensiteten i de ansträngningar som avser att finna en eller flera partners till vår humansida, dessutom kommer valideringen av hästtesten att kunna snabbas på med hjälp av vår nye styrelseledamot Peter Forssberg (fd Överveterinär på Svensk Travsport) och utbyggnaden av vår säljkanaler utanför Europa börjar ta form. Med det förtroende som visades bolaget i den senaste nyemissionen har vi kunnat öka ansträngningarna på alla dessa fronter.

Partner(s) för humansidan.

Indien

Vårt samarbete med Indien framskrider om än långsamt. Vi har identifierat den del av marknaden som våra produkter kan adressera och vilka ytterligare produkter som borde utvecklas för att göra vår plattform riktigt konkurrenskraftig. Vi kommer att träffas och gå igenom förutsättningarna för att gå vidare och utveckla den indiska marknaden under de närmaste månaderna.

Kina

I Kina genomförs nu en omfattande studie av marknaden för normal- och högkänslig CRP med en av de partners som vi identifierat som vårt huvudspår. Detta skall leda till att vi snart kan sätta upp vårt system på ett antal ställen i Kina som en del i en registrering och lansering.

Parallellt med detta bolag är vi i kontakt med ett större läkemedelsbolag som är intresserad av en plattform för patientnära diagnostik inom ett specifikt applikationsområde. Här är vi i början av processen men upplever ett seriöst intresse från motparten.

I de diskussioner vi genomfört med partners i Kina har även ett start intresse för vår veterinärsida kommit upp. Detta, likaväl som övriga aktiviteter i Kina, kommer den närmaste tiden att bearbetas tillsammans med vår partner BRL.

Tyskland

De aktiviteter som vi gör i Tyskland fortsätter enligt plan och diskussioner kring Human- men även Veterinärsidan fortsätter. Historien har lärt oss att det vi gör i Tyskland kan ta lång tid men kvaliteten i de diskussioner vi för, och de Partners vi är i kontakt med, gör att vi har tilltro till att denna process kan bidra positivt till bolagets framtid.

Försäljning och säljkanaler.

Mycket glädjande överstiger försäljningen under Q2s första två månader den under hela Q1. Instrumentförsäljningen går fortfarande trögt och vi jobbar som tidigare meddelats med att förändra detta.

Från våra existerande kanaler i Spanien och Frankrike hör vi positiva signaler där bearbetade kunder nu inkluderar systemet i sin rutin. Den planerade aktiviteten tillsammans med ett stort antal akutcenter för hundar i södra Frankrike drar igång och vi hoppas se resultat redan under detta kvartal.

Väl medveten om den ekonomiska situationen i dessa länder ser vi inte en explosiv tillväxt, men är glada över att vi äntligen verkar ha brutit barriären in till två av Europas största marknader.

De kontakter vi haft med möjliga distributörer i USA har konkretiserats under den senaste månaden. Ett avtal med en distributör som fokuserat kan ta sig an den amerikanska marknaden skulle naturligtvis vara oerhört viktigt för bolaget.

Speciellt fokus på häst

Vår nye styrelsemedlem Peter Forssberg, fd överveterinär på Svensk Travsport,  kommer med all den erfarenhet han har tillföra både klinisk kompetens och sitt nätverk inom industrin. Med Peters hjälp ökar vi nu takten i utvärderingen av vår hästtest hos nyckeltränare och ser fram emot att avsluta vår marknadsintroduktionsfas.

Förstärkning av försäljningsorganisationen.

Den annons vi publicerat och där vi söker en erfaren Marknads och Försäljningschef, har gett ett antal kvalificerade kandidater att intervjua. Processen har startat och vi hoppas snart kunna knyta denne nyckelperson till oss för att underhålla och utöka vårt nätverk av distributörer

Prognos

Väl medvetna om att ett distributionsavtal i USA kan ge en snabb försäljningsökning och ett avtal med en Partner på humansidan, omedelbart skulle ändra bolagets likviditetssituation, bedömer ledningen att många pusselbitar fortfarande måste falla på plats innan dessa intäkter kan säkras. Den prognos om positivt kassaflöde under 2014 som gavs i det prospekt som publicerades inför emissionen gäller därför.

Lund 2013-05-17

Anders Ingvarsson, VD LifeAssays® AB (publ.)

Om LifeAssays®. NGM-noterade LifeAssays® AB’s affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserat på företagets patenterade teknologiplattform “MagnetoImmunoAssay”. Företagets mål är att erbjuda säkra och robusta system för att erhålla snabba och korrekta testsvar inom human och veterinär medicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com