Kort uppdatering till LifeAssays® aktieägare och andra intressenter.

Försäljning.

Nettoomsättningen under juli var 157 (17) Tkr. Med den försäljning vi beräknar för augusti samt den orderstock vi redan har inne för september ser vi att Q3 2013 kan bli det bästa kvartal bolaget någonsin gjort!!!

Veterinär

Lansering i USA.

Atlantic Diagnostics, eller som de numer heter ”Innovative Veterinary Solutions”, lanserade veterinärsystemet i Chicago den 19 juli.  Jag deltog vid mötet som vänder sig till veterinärer, djurskötare, laboratoriepersonal etc. och enligt Innovative en mycket viktig mässa för dem. Innovatives monter var väldigt välbesökt, sammanräkningen för lördag och söndag visade c:a 300 registrerade besökare. Hur många som kom till under måndagen har jag inte sett men det är utan tvekan en av de mest välbesökta montrar jag arbetat i.

Återkopplingen från dem är att deras säljstyrka nu fått sina ”leads” tilldelade och bearbetar dessa och den första kunden är kontrakterad! Vi genomförde, tillsammans med Dr Therese Hård från Djursjukhuset i Malmö, en träning med en del av deras säljstyrka tisdag den 20:e augusti. Träningen gjordes via Skype och det var mycket uppskattat att få höra från en veterinär hur testen används i den kliniska vardagen. USA kommer att bli vår nye Försäljningschefs fokus under hösten.

Övriga marknader

I övrigt gör Alere (fd. Medinor) som vanligt ett mycket bra jobb i Norden. Försäljningen av reagens fortsätter att vara stabil och instrumentförsäljningen bör komma igång nu efter sommaren.

I Sydeuropa har vi lagt till en distributör, GEPA, i Italien.

Spanien, Frankrike och Italien har tillsammans c:a 20 miljoner hundar, nästan 10 gånger antalet i Norden, MEN genomlever sin värsta ekonomiska kris på mannaminne.  Att bryta etablerade mönster är naturligtvis extra svårt under sådana omständigheter. Marknaderna är ”sommarstängda” under augusti men våra distributörer arbetar vidare och jag är övertygad om att i takt med att ekonomin i regionen förbättras kommer vi att se en ökande försäljning även här.

I Korea har vi i början av augusti fått vårt testsystem och hund CRP registrerat av ”djurkarantäns divisionen” av deras motsvarighet till US FDA. Det här innebär att vår distributör nu fritt kan marknadsföra produkten. Vi ser nu över deras distributionskontrakt med nya volymsåttaganden och förbereder för registreringen av hästtesten. Det senare bör nu gå avsevärt snabbare än registreringen av hund CRP.-

Hästtesten

Våra utvärderingar tillsammans med Stig H och hans veterinär fortsätter nu efter sommaren. Jag tidigare sagt vill vi här vill ta fram en strukturerad och ”akademisk” dokumentation av vår produkt. Parallellt testas systemet hos mindre travtränare med den positiva återkoppling jag tidigare redogjort för. Som många av er vet så har det i samband med att hästar kroknat under loppen diskuterats flitigt i travpress om metoder som snabbt och enkelt kan säkerställa hästars hälsa inför lopp. Vi är övertygade om att vår test är just detta.

Kattesten.

Under sommaren har arbetet med att färdigställa kattesten fortsatt. Avsikten är att ta testen till de första fältstudierna under september och förhoppningsvis kunna visa testen på Medica i november.

Human

Partners

Sökandet efter partners till vår humanmedicinska del har tagit några kliv framåt under sommaren även om de är små. De kontakter vi etablerat i Tyskland, Indien och nu på senare tid accelererat i Kina är de vi fortfarande fokuserar på. Som vanligt är det väl så att, ju längre bort geografiskt man söker finna lösningar desto svårare är det. Inte bara avstånd utan även språk och kultur komplicerar processen. De kontakter vi har med intressenter i Tyskland är därför fortfarande högt prioriterade. Parallellt undersöker vi möjligheterna att få extern finansiering av ett projekt som syftar till att utveckla ett system, för att kvantifiera ett akutfasprotein som är föremål för omfattande internationell uppmärksamhet, baserat på LifeAssays teknologiplattform.  Jag hoppas kunna återkomma mer till dessa aktiviteter i Q3 rapporten.

Övrigt.

Avslutningsvis så inväntar vi Tom Liber, vår nye Marknads och Försäljningsansvarige som ansluter i början av september. Tom har lång erfarenhet av försäljning och kommer att fokusera på bl.a. USA där vi förväntar oss en snabb etablering.

Lund 2013-08-30

Anders Ingvarsson/VD

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson +46 46 286 54 00 eller email: info@lifeassays.com