KVARTALSRAPPORT

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – mars 2015 uppgick till 1 184 tkr (815 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3 666 tkr (-3 789 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultat per aktie blev –0,04  kr (-0,10 kr motsvarande period föregående år).

2015, kvartal 1.

Årets första kvartal är normalt bolagets sämsta, men vi har detta första kvartal uppnått en nettoomsättning som med endast 1 000 Kr understiger bolagets bästa kvartal någonsin!

I kronor är försäljningen nästan 50 % över motsvarande tid 2014. Reagensförsäljningen i antal tester, är över dubbelt så många tester sålda Q1 2015 än Q1 2014 och 41 % högre än det avslutande fjärde kvartalet 2014. Bolaget har sålt mer än tre gånger så många instrument som Q1 och även Q4, 2014. Allt detta under årets första kvartal, det kvartal som vanligen är årets sämsta!

Under kvartal ett har vi dessutom förstärkt vårt distributionsnät med en distributör i Japan - världens största marknad för vår hund test, Kina – en av världens snabbast växande marknader för veterinär diagnostik, och genomfört utbildning av 150 försäljare och tre s.k. ”call centers” hos Henry Schein i USA.

Försäljning.

Det förstärkta nätverket av distributörer i USA, Japan och Kina skall nu leverera försäljning under årets återstående kvartal. Det arbete som genomförts med utbildning av Henry Scheins säljkår blev ett drygt kvartal försenat på grund av omorganisation efter förlusten av deras största agentur IDEXX. Att vi nu fått tillgång till deras hela säljorganisation, ser vi som en mycket stark signal av tilltro till våra produkter från Henry Scheins sida.

I Japan har vi slutit avtal med en distributör för registrering, import, marknadsföring och direktförsäljning. De har i sin tur avtal med en större Distributör som täcker c:a 9 500 av Japans 10 500 veterinärkliniker med lab. I processen har våra distributörer undersökt marknaden genom att kontakta de 10 500 nämnda klinikerna. Intresset från dessa har gjort att vi skrivit upp målmarknaden från 3 000 till 7 000 kliniker.  För att få importera och sälja våra produkter i Japan krävs en komplicerad och kostsam registrering. Registreringsarbetet har påbörjats och beräknas vara klart senast augusti. Vi har nyligen blivit informerade om att de nu även vill registrera vår katt test. Med de kostnader en registrering innebär, är det en klar indikation från deras sida att våra produkter värderas högt och att relationen mellan våra bolag utvecklas positivt. Det senare inte minst viktigt, eftersom det är grunden för ett långsiktigt samarbete i Japan.

Med registreringen klar kommer det under Q3 att genomföras seminarier tillsammans med våra distributörer och inflytelserika veterinärer som föredragshållare. Det beräknas komma mellan 100 och 200 veterinärer till varje seminarium.

Kvartalet innehöll även ett insteg i den kinesiska marknaden. Vi har slutit ett distributionsavtal med ett kinesiskt företag som, på uppdrag av kunder som besökt Japan och informerats om värdet av att testa hundar för CRP, uppvaktat oss under en längre tid. Deras fokus ligger på Beijing med omnejd och de c:a 300 kliniker som finns där idag. De besökte LifeAssays® samt användare av vårt system här i Skåne i slutet av mars och har nu genomgått produkt och säljträning. Planerna för ett lanseringsevent lades fast och vi ser fram emot att träffa mellan 50 och 60 VD/ägare för veterinärkliniker i Beijing med omnejd i slutet av april. Efter att tidigare ha försökt med andra distributörer har vi här hittat en professionell partner som är villig att satsa på LifeAssays®.

I övrigt kan nämnas att Norden fortsätter utvecklas, Turkiet fortsätter sitt goda arbete på marknaden och Korea, som legat på en nivå av 500 till 1000 test per månad i slutet av förra året, ökade till 2000 de första månaderna 2015 och la en rekordorder på 4000 test i mars!

Allt sammantaget ligger bolagets försäljning nu över den basprognos vi har för bolagets försäljningstillväxt 2015 med c:a 40%.  Detta trots att vårt utvecklingsarbete för, och betalt av, Dynamiker ännu inte kommit igång, se nedan.

Kostnader.

Bolagets kostnader under årets första kvartal, exklusive varukostnader, låg på samma nivå som under motsvarande tid 2014.

Den förlängning av hållbarheten som genomfördes på våra tester för hund (nu åtta månader) samt katt och häst (nu 5 månader), har fått fullt genomslag i produktionen. Förlängd hållbarhet i kombination med ökade produktionsvolymer ger avsevärt sänkta kostnader för kvalitetskontroll mm. vilket ger genomslag på våra varukostnader och därmed produkternas marginal. Genomsnittsmarginalen under årets första kvartal var 46 %, något lägre än förväntat, vilket kan förklaras av en växande försäljning av vår katt test som idag har låg lönsamhet per såld test. Detta skall enligt planerna kunna korrigeras under Q2.

Produktion.

Mars blev en rekordmånad vad gäller produktion av reagens. Vi var väldigt nära taket i vår produktionskapacitet, något som i planen inte förväntades förrän i april/maj. Förändringar av, och minimal investering i vår produktionsprocess, gör att vi från april kan producera motsvarande hela 2014 års antal sålda tester per månad. Denna investering gör det även möjligt att ytterligare femdubbla vår produktionskapacitet i nuvarande lokaler. Som tidigare meddelats har vi genom att lägga ut mer och mer av vår instrumentproduktion, möjliggjort för en produktion av över 200 instrument per månad i dagsläget.

FoU och humanmedicin.

Utvecklingsavdelningen är för närvarande koncentrerad på stöd till marknad och försäljning. Avdelningen startar och monitorerar externa utvärderingar av våra produkter på olika marknader. Vår katt test utvärderas i Turkiet och Korea, häst testen i bl.a. Danmark, hund testen i UK och (högkänslig CRP för hund) i Australien etc. Avdelningen har även, tillsammans med produktionsavdelningen, arbetat med marginalförbättrande åtgärder.

Avdelningen har arbetat vidare med att utveckla en nästa generation av instrumentet. Detta nya instrument, med ny design, innehåller nya och förbättrade funktioner bl.a. en tydligare display med touch funktion.

Det arbete som skall göras tillsammans med Dyanmiker för att föra över deras tester för svår svampinfektion till vår plattform, har ännu inte kommit igång. Diskussioner kring det slutgiltiga valet av vilka tester vi skall starta med har dragit ut på tiden. Huvudägaren, VD och ansvarig för affärsutveckling hos Dynamiker kommer till LifeAssays® under slutet av april då vi hoppas kunna slutföra diskussionerna om hur vi skall komma framåt i projektet.

Första kvartalet 2015 har visat att de marknader vi är aktiva på idag fortsätter att köpa våra produkter. Förbrukningen per installerat instrument växer i hälsosam takt i ex. Norden och till och med dramatiskt i länder som ex Korea. Vi har genom att utbilda Henry Scheins hela säljkår fått tillgång till världens mäktigaste distributionsföretag på den största veterinärmarknaden i världen. Deras säljkår är kända på USAs samtliga c:a 40 000 kliniker. Genom att etablera oss i Japan, finns vi även på den största marknaden för test av CRP hos hund och kommer aktivt att bearbeta våra 7 000 målkliniker. Lägger vi till detta att vi även raskt marscherar in i Kina, en potentiellt mycket intressant marknad, och en försäljning som under årets första kvartal överträffat vårt bas scenario med 40%, känns det att vi nu kan ta sikte på de försäljningsvolymer som skall ge ett lönsamt bolag.

April 9, 2015

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

anders.ingvarsson@lifeassays.com