KVARTALSRAPPORT (Q1) 1 januari – 31 mars 2011

(NGM: LIFE B)

(För komplett delårsrapport se bifogad fil)

Finansiell information

• Nettoomsättningen för perioden januari – mars 2011 uppgick till 332 tkr (697 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3 466 tkr (-2 055 tkr motsvarande period föregående år).
  • Resultat per aktie blev –0,01 kr (-0,01 kr motsvarande period föregående år).

Blodanalysbolaget LifeAssays® ABs affärsidé är att tillgodose läkare och patienters behov av enkla och tillförlitliga test för snabb patientnära blodanalys. Bolagets patenterade produkter utgörs av egentillverkade instrument och engångsreagens vilka är ofarliga för patienter, personal och miljö. Alternativa marknader för bolagets produkter återfinns inom veterinärmedicin samt livsmedels- och läkemedelsindustrin.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET SAMT VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

LifeAssays har under första kvartalet fortsatt sin satsning på veterinärmarknaden.  Bolaget behöver under 2011 öka antalet placerade veterinärinstrument på marknaden både i och utanför Norden för att kunna generera repetitiv försäljning av våra reagens kit.

LifeAssays har under Q1 tillförts 10,1 MKr via nyemission (beslut taget på extra bolagsstämma den 1 februari). Pengarna skall användas till att finansiera företagets marknads- och försäljningssatsning samt säkerställa resurser för fortsatt produktutveckling.

LifeAssays höll sin årsstämma den 2:e mars 2011.

Expansion i Norden

Lifeassays Nordiska Distributör Medinor fortsätter att aktivt utveckla marknaden i de Nordiska länderna.  Som redan meddelats kommer kampanjer at genomföras under Q2 i år för att bredda basen av installerade instrument.

Expansion utanför Norden

Företagets planer att expandera sitt nätverk av Distributörer till de största marknaderna i Europa fortsätter enligt plan. Tillsammans med Exportrådet har kontakt tagits med potentiella partners i det vi kallar för Europa 1 dvs. Tyskland, Frankrike och Italien och Europa 2, Spanien och UK. Vi har under Q1 besökt ett antal potentiella kandidater och på plats diskuterat modeller för en snabb lansering av LifeAssays produkter på respektive marknad.

Vi är nu i marknadsutvärderings fas tillsammans med potentiella partners i Europa 1, och Europa 2 har precis startats upp.  Vi följer därmed vår tidsplan för båda Europa projekten.

Mottagandet har varit positivt och vi inleder nu under Q2 nästa steg med ett mindre antal utvalda företag där vi på plats går igenom produkten, lanseringsstrategi och sätter upp mindre utvärderingar med potentiella slutkunder.

Human CRP

LifeAssays applikation av CRP testen inom human diagnostik fortsätter enligt vår mycket komprimerade tidsplan och CE märkningsdatum i slutet av juni ligger fast.  Projektet har under Q1 levererat de aktiviteter som kvarstod under Optimeringsfasen och går nu under Q2 in i den fas när vi konfirmerar produktens prestanda, stabilitet mm med kit producerade enligt de slutgiltiga specifikationerna. Tillsammans med Exportrådet har ett projekt, vars avsikt är att leverera indata till vår process att välja de marknader som skall prioriteras i lanseringen av vår humana CRP produkt, inletts.

Lund den 14 april 2011

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

anders.ingvarsson@lifeassays.com

REDOVISNINGSPRINCIPER

LifeAssays® tillämpar årsredovisningslagen och RFR 2 Redovisning för juridiska personer vid upprättandet av finansiellarapporter. Detta innebär att bolaget ska tillämpa den internationella redovisningsstandarder IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. Vid upprättandet av delårsrapporter tillämpas IAS 34 Delårsrapportering. De IFRS-standarder och tolkningar som publicerats men inte trätt i kraft den 31 mars 2011 bedöms inte få någon väsentlig påverkan på bolagets finansiella rapporter för 2011.

De redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som tillämpas i denna delårsrapport är desamma som de som beskrivs i årsredovisningen 2010.

NÄRSTÅENDETRANSAKTIONER

I dagsläget finns ett avtal mellan Bolaget och European Institute of Sci­ence AB som berättigar European Institute of Science AB att uppbära en royalty om 2 % baserat på LifeAs­says®ABs omsättning fram till 2019-08-23. Vidare har European Institute of Science AB en exklusiv rätt att kommersiellt exploatera delar av teknologin för tillämpning i genomflödessystem. Denna tillämpning kommer inte att konkurrera med LifeAssays®ABs planerade produkter och ger inte LifeAssays® AB rätt till någon royaltyersättning. Under 2011 (Q1) har LifeAssays®ABs försäljning generat royaltyintäkter om 7 tkr(28 tkr för helåret 2010) åt European Institute of Science AB.

LifeAssays®AB harett löpande konsultavtal med European Institute of Sci­ence ABgenom vilket LifeAssays AB anlitar styrelseledamot Dario Kriz för teknikutveckling. Avtalstiden är 12 månader från och med 1:e februari 2011 och arvodet har i genomsnitt uppgått till 154 tkr per månad.

LifeAssays®AB fakturerar löpande European Institute of Science AB del av lokalhyra som från och med 1 september 2010 uppgår till 1 500 kr / månad.

Under första kvartalet har LifeAssays®ABs köpt konsulttjänster för 359 tkr samt produkter (upprenade proteiner, IgG och utrustning) för 128 tkr från European Institute of Sci­ence AB.

Under första kvartalet har LifeAssays®AB sålt instrument- och reagensprodukter för 62 tkr till Chemel AB. Under samma period har vi köpt proteinuppreningstjänster och utrustning för 150 tkr av Chemel AB.

LifeAssays®AB fakturerar löpande Chemel AB del av lokalhyra som från och med 1 september 2010 uppgår till 3 500 kr / månad.

EKONOMISK INFORMATION

Halvårsrapport (Q2) för 2011 torsdagen den 7:e juli 2011

Delårsrapport (Q3) för 2011 fredagen den 21:e oktober 2011

Bokslutskommuniké (Q4) för 2011 tisdagen den 31:e januari 2012

ÅRETS FÖRSTA KVARTAL

Det har nu gått två månader sedan jag tillträdde som VD för LifeAssays , två månader som mångt och mycket ägnats åt att sätta mig in i verksamheten för att  börja utforma den strategi som skall ligga till grund för LifeAssays framtida utveckling.

Företaget har funnits på veterinärmarknaden med sitt system för detektion av inflammation hos hund (hund-CRP) sedan 2008. Försäljningsutvecklingen har varit positiv och främst koncentrerad till den Nordiska marknaden.

Under 2010 sålde företaget produkter för 1 401 tKr mot 200 tKr året innan. Vår försäljning av reagens var under Q1 2011 348 kit att jämföras med reagensförsäljningen under Q1 2010 på 222 kit, en ökning med 57 %. Vår OEM partner Chemel AB har också kommit igång med sin lansering vilket genererat försäljning av reagens och instrument på c:a 62 tKr under Q1.

Försäljningen av instrument under Q1 har varit i det närmaste obefintlig jämfört med motsvarande period 2010 då 134 instrument såldes. De 134 instrumenten motsvarade 83 % av hela instrumentförsäljningen 2010.

Försäljningen av reagens var Q1 2011 något högre än Q4 2010 (+5 %) vilket visar på fortsatt förtroende för vår hund-CRP från våra kunder.

Vi kan konstatera att LifeAssays är etablerat i Norden och att företagets produkter tagits väl emot av marknaden som visar detta med återkommande köp av reagens. Dock har en del av de instrument som såldes under 2010 ännu inte lämnat distributörens lager vilket försenat den försäljningsökning man förväntat sig.

Företagets genomsnittliga täckningsgrad har under Q1 varit 36 % vilket är betydligt lägre än tidigare redovisade nivåer beroende på en kvalitetssäkrad och uppdaterad kalkyl av företagets tillverkningskostnader.

FRAMTIDSUTSIKTER

LifeAssays® AB förväntas genom de aktiviteter som nu planeras och genomförs på veterinärmarknaden att generera en ökad försäljning under 2011. Försäljningen förväntas öka med snabbare takt under det andra halvåret då nya distributörer i Europa lanserar våra produkter och bygger upp en bas av instrument hos kund vilket genererar försäljning av instrument likaväl som reagens. Den försäljning som eventuellt kommer in från lanseringen av human CRP räknas inte in den ovanstående uppskattningen.

PERIODENS RESULTAT

Resultatet för perioden 1 jan – 31 mars 2011 uppgår till –3 466 (-2 055) tkr av vilket 300 tkr är av engångsart. Resultatet per aktie uppgår till–0,01(-0,01) kr.Orsaken till resultatförsämringen jämfört med samma period föregående år är accelerering av marknads- och försäljningsaktiviteter och att produktutveckling har ökat rörelsekostnaderna, samtidigt som generering av bruttovinst ännu inte riktigt har kommit i gång.

INVESTERINGAR

Periodens investeringar uppgick till 216 (483) tkr av vilka 32 tkr utgör patentinvesteringar. Resten utgör inköp av inventarier.

KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital var –3 236 (-1 830) tkr.Likvida medel per den 31 mars 2011 uppgick till 7 516 (1 960) tkr. Under första kvartalet genomfördes en företrädesemission som tillförde bolaget 10,1 Mkr före emissionskostnader.

LIFEASSAYS® ABs AKTIE

LifeAssays® ABs aktie, LIFE B med ISIN-kod SE0000819054, är sedan 28 juni 2002 noterad på NGM Equity vid Nordic Growth Market (NGM), som är en börs under Finansinspektionens tillsyn. En handelspost omfattar 1 aktie. LifeAssaysÒAB har utsett Mangold Fondkommission AB som likviditetsgarant i bolagets aktie. Mangolds uppdrag startade den 4 juni 2010 och består i likviditetsfrämjande åtgärder, det vill säga att minska prisskillnaden mellan köp och säljkurs, för att understödja och garantera likviditeten i bolagets aktie och med syfte att skapa en mer rättvisande värdering. En av LifeAssaysÒABs huvudägare, European Institute of Science AB, har givit Mangold Fondkommission AB ett aktielån på 890 000 aktier (LIFE B).

ÄGARSTRUKTUR

Antalet registrerade aktier i Bolaget uppgick vid rapporteringsperiodens utgång till 303 063 309 aktier samt antalet nyemitterade ej registrerade aktier till 101 021 103 stycken. För motsvarande period 2010 uppgick antalet registrerade aktier till 237 684 865 stycken.Aktiekursen (senaste betalkursen) för första kvartalet2011 var 0,23(0,37) kr, vilket gerett börsvärde på 69,7 (87,9) Mkr. Aktiens kvotvärde är 0,02 kr. Den 28 januari 2011 registrerades i Finansinspektionens insynsregister att ordförande Anders Norling förvärvade köpoptioner som berättigar till köp av 5 000 000 aktier i bolaget (Tid: 2012-12-31, Pris 0,15 kr). Utfärdaren av köpoptionerna var Sten K Johnsson via bolag Tibia Konsult AB. Vidare registrerades den 28 januari 2011 i Finansinspektionens insynsregister att Sten K Johnsson via bolag Tibia Konsult AB utfärdade ytterligare köpoptioner som berättigar till köp av 5 000 000 aktier i bolaget (Tid: 2012-12-31, Pris 0,15 kr). Dessa köpoptioner förvärvades av bolagets VD Anders Ingvarsson.

Genomsnittligt antal aktier för år 2011 uppgår till 319 900 159stycken och för år 2010 till 253 468 296stycken. Någon utspädningseffekt föreligger för närvarande inte.

Kontaktinformation:

LifeAssays® AB, Scheelevägen 19F:2, 223 70 LUND, tel 046-286 5400, fax 046-286 5419

Web: www.lifeassays.com, epost: info@lifeassays.com

För ytterliggare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com