Kvartalsrapport för det andra kvartalet 2017

• Nettoomsättningen i koncernen, likaväl som moderbolaget, uppgick under det andra kvartalet till 1 778 tkr vilket var 11% högre än årets första kvartal.
  • Under andra kvartalet har bildandet av vårt bolag i Kina, samägt med St. Grand, gått framåt enligt plan. Vi har sett ut lokaler i Qingdao, företagets namna är bestämt till Qingdao Lai Fu Ai Sheng Medical Technology Ltd. Bolaget beräknas vara igång under Q3.
  • Instrumentförsäljningen till Kina fortsätter vara stark. 50 system levererades i slutet av det andra kvartalet och flertalet av dessa system finns redan ute hos kunder.
  • Försäljningen av vår nya katt test har utvecklats mycket positivt, där framför allt den nordiska marknaden bidragit till att försäljningen av katt tester i kronor är 66% högre än under det första kvartalet.
  • En test för akutfasproteinet Serum Amyloid A (SAA) hos häst utvecklades under det andra kvartalet fram till validering. Externa utvärderingar görs i Tyskland under juli och augusti.
  • En mycket fokuserad satsning på Tyskland genomfördes under slutet av det andra kvartalet med avsikt att förstärka säljkanalerna. Försäljningsstart beräknas komma igång efter semesterperioden.
  • De extra resurser vi kunnat sätta till i USA med hjälp av pengar från Tillväxtverket i Skåne, har bl.a. gjort att vi kunnat delta i utställning i eget namn, kontrakterat en representant och ”independent reps” samt påskyndat diskussioner med ett antal potentiella distributörer.
  • Projektet med vår unika engångstest håller tidplanen. Under andra kvartalet har projektet dessutom gjort stora framsteg med en integrerad provtagningsenhet för att möjliggöra enklare och mer precis provtagning och därmed ökad användarvänlighet och precision i resultaten.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays® AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.