LifeAssays® - en lägesrapport

”LifeAssays® tester ger djuren röst” sa en veterinär som använder vår CRP test för hundar och nu vill titta på vår nya haptoglobintest för häst.  En fin beskrivning av nyttan av akutfasproteiner som hjälp att tolka hälsotillståndet hos djur.

Hösten har gått över i vinter och jag tänkte dela med mig av en del av de aktiviteter vi gjort på marknaden den senaste tiden.

Ny test för häst.

Haptoglobintestet för häst presenterades på Medica för distributörer och andra samarbetspartners till LifeAssays®.  Med det nya testen kommer våra produkters förpackning samt marknadsmaterialet uppgraderas och harmoniseras.

Som vi kommunicerat på annat håll har vi slutit ett avtal med två personer som under många år haft nyckelpositioner inom svensk hästsport, Stefan Holmgren och Claes Lundell. De kommer att bistå LifeAssays® under lanseringen av vår haptoglobintest. De tester vi redan gjort på systemets användarvänlighet kompletteras nu under december och januari med utvärderingar där systemets kliniska nytta skall konfirmeras. De initiala resultaten är bra.

Även Spanien, Frankrike och Österrike kommer i under januari att starta lanseringen på sina respektive marknader.

MEDICA

Medicamässan är världens största mässa för affärskontakter inom vårt område med 4.500 utställare och c:a 130.000 besökare. Vi deltog som vanligt i den svenska samlingsmontern i Hall 1 vilket är diagnostikföretagens pulsåder. Mer centralt kan ett diagnostikföretag inte exponera sitt varumärke på Medica.

Vi har från förra årets utställning expanderat till att kunna visa två applikationer för vår humansida och två färdiga tester och en på gång för veterinärsidan vilket noterades av de besökare vi känner sedan tidigare.  Vi har sedan hemkomsten bearbetat intresseanmälningar från nya marknader men även fått propåer som kan leda till förstärkt distribution på marknader där vi växer för långsamt. Av de företag som besökte oss fanns några på diagnostikens ”10 i topp” lista och det är tydligt att även de stora drakarna nu börjar intressera sig för veterinärdiagnostik.

Marknader.

Medinor har varit aktiva under november på utställningar i Sverige, Finland och Danmark där vår produkt visats. Vi deltog i den i Århus (Dk) både med personal och som delsponsor av ett föredrag som akutfasproteiner och hund CRP som Mads Kjellgard-Hansen höll.

I Frankrike har Kitvia deltagit i två utställningar under hösten. Vid en av dem som sponsor av föreläsning om akutfasproteiner.

Spanien fortsätter expandera sina aktiviteter och vi ser fram emot ett lyft inom de närmaste månaderna då distributören drar igång en intressant kampanj baserat på resultat från en utvärdering genomförd på Universitetet i Barcelona. Jag återkommer med mer detaljer när vi startar kampanjen. Hela den spanska marknaden har lidit av en förändring av momsreglerna på veterinärbesök som infördes i september. Enligt uppgift föll omsättningen i branschen nästan 30% i september och man räknar med att återhämtningen kommer att ta till februari.

I Tyskland har Alere genomfört en omorganisation vad gäller sin veterinärsatsning. Vår kontakt och tillika Europachef för veterinärdiagnostik i Europa har lämnat sitt uppdrag och vi ser ingen fortsättning med Alere i vare sig Tyskland eller Italien. Eftersom starten i Italien varit trög har vi under Q4 letat alternativ i Italien och kommer nu att kunna gå vidare med ett av dessa företag.

I Österrike går satsningen enligt plan. Återkopplingen från Veterinäruniversitetet är mycket positiv och man väntar på att starta upp hästtesten efter jul. Distributören expanderar nu in i länder utanför Österrike på förfrågan från lokala kunder i Ungern, Serbien m.fl. länder.

Glädjande nog har även Korea ökat sina beställningar under hösten och vid vårt möte på Medica kom det fram att de ser ett stort intresse för våra veterinärtester.

Humansidan.

Under november och december har vi fortsatt att bearbetat vår lista med potentiella partners för humansidan. Vi arbetar koncentrerat med ett av företagen på vår ”tyska lista” och har lagt till några bolag ytterligare utanför Tyskland. Som alla förstår är detta ett arbete som tar tid och kräver resurser av både ledning och styrelse.

Nu finns vi även på Facebook (https://www.facebook.com/Lifeassays) där vi kommer att kunna kommunicera med aktieägare och kunder. Det är bara att gå in och ”like” oss och sedan följa med i diskussionerna.

Slutligen tillönskas ni alla en riktigt God Jul,

Anders Ingvarsson/VD LifeAssays® AB

Om LifeAssays®. NGM-noterade LifeAssays® AB’s affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserat på företagets patenterade teknologiplattform “MagnetoImmunoAssay”. Företagets mål är att erbjuda säkra och robusta system för att erhåll snabba och korrekta testsvar inom human och veterinär medicin.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson på telefon 046-286 54 00 eller email: info@lifeassays.com