LifeAssays - Bokslutskommuniké 2019

• Bolagets omsättning har under 2019 varit relativt oförändrad jämfört med året innan.
  • Bolagets kostnader har sjunkit med cirka 16 % sett över helåret 2019, jämfört med föregående år.
  • De minskade kostnaderna har bidragit till ett förbättrat rörelseresultat med 4,1 mkr.
  • Försäljningen av veterinärdelen pågick under 2019 och fortsätter ännu under 2020 vilket också påverkat takten i kostnadsminskningen.
  • LifeAssays har bildat ett Joint Venture tillsammans med Abreos Biosciences för att ta fram verktyg för bättre dosering av biologiska läkemedel
  • Omställning av organisation och förändring av till exempel lokalkostnader har lett till minskade kostnader i verksamheten
  • Bolagets aktiviteter med att avyttra veterinärverksamheten fortgår, dock med viss försening gentemot vad som tidigare kommunicerats. Bolagets styrelse och ledning har goda förhoppningar om att en transaktion kan avslutas under första halvåret 2020.

2019 har varit ett utmanande men mycket spännande år. Bolaget har utvecklats väl och fokus har legat inom 3 områden, Besparingar, samarbetet med Abreos samt försäljning av veterinärdelen.

Det som gör mig stolt och glad är att 2019 har gett LifeAssays ett riktigt erkännande för vår teknologi. Det samarbete vi hade med Abreos Biosciences för att sätta upp en test för behandlingen av bröstcancer med Herceptin utföll så väl att båda bolagen beslöt sig för att bilda ett gemensamt bolag. Bolaget bildades runt exploateringen av våra respektive teknologier inom optimering av behandling med s.k. biologiska läkemedel. Biologiska läkemedel är de snabbast växande kategorin av läkemedel och doseringen av dessa är viktiga för läkemedlets effektivitet, kostnaden för vårdgivaren men framför allt patientens välmående. Vår teknologi är med bildandet av AegirBio välkomnad in på en marknad vars värde vi uppskattar överstiger $600 miljoner för de tester vi initialt siktar på att lansera. Vi bidrar med en testplattform (MagniaReader) som ger laboratorieprestanda även på mindre kliniker tillsammans med ett bolag som samarbetar med FDA och NIH m.fl. med prestigeprojekt inom precis dosering för individbaserad behandling.

AegirBio planerar en introduktion på spotlight under våren i år och en pre-IPO har genomförts till en värdering av 70 miljoner Kr i början av detta år. LifeAssays aktieägare är alltså nästan hälftenägare idag till ett bolag värderat till drygt 70 miljoner Kr!

Mycket fokus har, som sagt, legat på de aktiviteter som är förknippade med försäljningen av veterinärdelen. Här har vi parallellt med egna initiativ även tagit extern hjälp. I processen har vi kontakt med etablerade och betydande spelare inom veterinärmedicin liksom de som vill etablera sig inom veterinär diagnostik med LifeAssays som en del av den plattformen. Försäljningen är inte avslutad ännu men så sent som för en vecka sedan hade vi besök av en av intressenterna här i Lund. Som bekant är säljer man inte skinnet förrän björnen är skjuten men processen fortgår alltjämt.

Det tredje fokuset besparingar har också varit framgångsrikt då vi på helår har sänkt kostnaderna med 16 %. Självklart har den utdragna processen kring försäljningen av veterinärdelen gjort att vi inte kan implementera alla planerade kostnadsbesparingarna förrän den är avslutad.

På marknaden fortsätter vi att arbeta med försäljning och mycket fokus har legat på USA och vår SAA test för häst. Som meddelats tidigare har vi väldigt starka bolag som konkurrenter, med stor omsättning hos underdistributörer, varför vår strategi att utnyttja underdistributörer försenats. De underdistributörer och kunder vi är i kontakt med uppfattar vår test som överlägsen vår störste konkurrents så vi har under slutet av 2019 och i år arbetat med att finna vägar runt detta problem i form av alternativa kanaler med kraft att forcera de hinder de stora aktörerna satt upp.

2020 är året som kommer bevisa att LifeAssays har en plats på marknaden. Jag ser fram emot starten av verksamheten i AegirBio. Vårt Joint venture har alla förutsättningar att bli ett fantastiskt bolag. Vi ser redan nu att tekniken fungerar och vi ser också att vi redan har intresserade kunder. 2020 kommer bli året där vi bygger upp ett globalt bolag med en spännande framtid. Förutom AegirBio kommer vi att renodlat LifeAssays med fokus på att utveckla vår teknologi för provbehandling och vår kvantitativa engångstest tillsammans med AegirBio för den humanmedicinska marknaden.

Så tack för stödet under året och jag ser med stor stolthet tillbaka på 2019 och med riktigt stor tillförsikt ser jag 2020 an.

Lund den 28 februari 2020

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

anders.ingvarsson@lifeassays.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som LifeAssays AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.

Om LifeAssays®. NGM-listade LifeAssays® ABs affärsidé är att utveckla, tillverka och sälja diagnostiska system baserade på bolagets egna och patenterade teknologiplattform, MagnetoImmunoAssay (MIA). Företaget levererar säkra och robusta system för snabba och tillförlitliga analyser inom human- och veterinärmedicin. För mer detaljer se www.lifeassays.com