LifeAssays - kompletterande förslag från Valberedningen

Valberedningen i LifeAssays har följande kompletterande förslag till Årsstämman den 25 juni 2019 i LifeAssays:

Nyval styrelseledamot

Valberedningen vill härmed komplettera sitt tidigare förslag inför årsstämman 2019. I det ingivna förslaget föreslås omval av nuvarande styrelse. Denna har en ändamålsenlig sammansättning präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund. Valberedningen anser dock att det finns en god möjlighet att inte bara fylla den vakans som uppstod när en ledamot lämnade sitt uppdrag i början av 2019 utan också ytterligare stärka sammansättningen och kompetensen i styrelsen. Efter tilläggsförslaget kommer styrelsen att bestå av fem ledamöter.

Martin Linde (född 1971) har en M.Sc of Economics och en EMBA från Lunds Universitet. Martin Linde har stor industriell erfarenhet och har bland annat varit koncernchef och/eller VD för ett antal olika bolag så som Arc Aroma Pure AB (listat på FN Premier), Atria Retail, Aqilles Invest, Nordic Food group med flera. Martin har också varit engagerad i ett antal styrelser noterad och onoterad så som Optifreeze (SO), Acousort (SO), Biofrigas (SO) med flera. Hans fokusområden inkluderar Strategi, Kommersialisering samt Finansiering. Martin Linde äger inga aktier i bolaget.

Valberedningens bedömning är att den föreslagna styrelsens sammansättning innebär att styrelsen även fortsättningsvis kommer ha lämpliga kvalifikationer och en ändamålsenlig sammansättning beaktat bland annat bolagets verksamhetsläge och framtida inriktning. Den föreslagna styrelsen uppfyller oberoendekraven i Svensk kod för bolagsstyrning. Samtliga föreslagna styrelseledamöter är att anse som oberoende såväl gentemot bolaget och dess ledning som gentemot större aktieägare.

Nyval revisor

Valberedningen föreslår KPMG med auktoriserade revisorn David Olow som huvudansvarig revisor.

Valberedningen i LifeAssays AB

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som LifeAssays AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014.